Stark framtidstro hos Triumfglass

felix

 Felix Müntzing är tredje generationen i familjeföretaget som är tvåa på den svenska glassmarknaden.

 
Vind i seglen tack vare bra nyheter, nya koncept och inte minst – att man fått in en del av sortimentet på några stora kedjor.
- Det går väldigt bra nu, vi är nummer två på marknaden och vi har stark tro på framtiden, säger Felix Müntzing, ansvarig för försäljning och marknad på Triumfglass.
 

Företaget har precis firat tio år i sin nya version. För ni minns kanske hur det var. 2003 sålde familjen Müntzing familjeföretaget som startades av Felix farfar Arne 1946. Köpare var norska Diplom-Is men 2010 köpte man tillbaka detsamma och en ny era tog vid. Felix och hans bror Alexander, idag vd, har varit med sedan barnsben och deras pappa Anders är fortfarande aktiv, numera som projektledare. 

- Att vara ett familjeföretag har många fördelar, inte minst att det tillåter snabba puckar när så behövs, säger Felix och berättar att man totalt sett har en positiv utveckling.

- Vi är klar tvåa på den svenska marknaden och tänker ta för oss mer, framför allt på pinnglassen där trenden också är positiv. 

 
nyheter

Årets styckesaksnyheter verkar alla gå i samma ton ...


Att slåss på den GB-dominerade styckesaksmarknaden är så klart en utmaning men Felix Müntzing menar att nya spännande produkter i kombination med utökat kedjesamarbete, gör det möjligt.

- Det handlar om att vi kommer in som alternativt glassmärke. Exempelvis har vi 14 sorter på nästan alla Circle K-stationer och ett bra samarbete med både OKQ8 och Preem. Poängen är ju att det gynnar hela kategorin eftersom glassförsäljningen alltid ökar totalt när man tar in ett andra märke.

(Läs om årets styckesaksnyheter från de stora glassboalgen här.)

 
chef i fabriken

 Jens Nilsson, ansvarig för produktutveckling på Triumfglass.

En annan sida av framtidstron är den utbyggnad av fabriken i Sävedalen utanför Göteborg som påbörjas i år. Ytterligare 1200 kvadratmeter blir det för att inrymma den totala mängden glass som fördelar sig som följer:
Dessertglass 40%
Multipack 25%
Pinnglass 20%
Skopglass 15%


Glasskaféer 

Triumfglass har sedan tidigare också sju egna glasskaféer med tydlig avsändare i Göteborg med omnejd. I samma anda har man nu ett par andra nyheter. Dels ett samarbete med kafékedjan Graffiti där man ska lyfta fram glassen rejält genom en satsning på 24 sorter skopglass och diverse tillbehör. Den första kombon finns i Mellbystrand och det ska bli ytterligare ett par under våren.  

 
disken in mot serveringen

 Nyöppnade Chill Factory på Kungsmässan.


Ett annat eget koncept som man startade på Liseberg för snart två år sedan är Chill Factory, och som nu har en helt nyöppnad enhet av i den nya delen av köpcentrat Kungsmässan i Kungsbacka. Felix Müntzing beskriver det som ett kafékoncept med glass. Med tre lika stora ben - glass, kaffe och övrigt – och en annorlunda miljö, vill man skapa en ny konsumentupplevelse.

- Glassen är självklart viktig men ska inte lyftas fram. Kaffet, som är lokalt och kommer från Bergstrands, är färskrostat och doften ska kännas på långt håll. Det tredje benet är kaffebröd, varma och kalla smörgåsar samt sallader. Vi har också satsat på bekväma sittmiljöer och mjuka mattor. I Kungsbacka blir det också en inbjudande uteservering och efter att ha testat av konceptet här kommer vi att gå vidare med fler lägen.

 mamma med barn

 Glassen är ett av tre ben i Chill Factory där inredningen är "vardagsrumslik".


Ser du några trender på glassmarknaden annars?

- Laktosfritt och veganglass är helt klart här för att stanna. Det har blivit en livsstil för många. För vår egen del är trenden annars samarbeten åt olika håll, precis som dem jag beskrivit.

Triumfglass samarbetar sedan tidigare med olika konfektyrföretag som Mars, Nestlé och Fazer vilket man menar är viktigt för att få ett attraktivt pinnsortiment. 

Har ni kanske någon ny partner på gång?

- Inte direkt men om man får önska så skulle det inte vara fel med en M&M-glass, säger Felix Müntzing som avslutningsvis vill lyfta en av årets nyheter som han tror kommer bli en storsäljare.

- Jag säger bara Farbror Arnes Kladdkaka. Efter att ha smakat på den är man såld.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD
Foto från fabriken: TRIUMFGLASS

 

 

 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.