Försäljning av lössnus rasar samtidigt som nikotinportioner ökar

kvinna snusdosa narbild

 

Försäljningen av nikotinportioner, det vill säga tobaksfritt snus, fortsätter att öka starkt samtidigt som försäljningen av lössnus minskar kraftigt. Det visar årets snusrapport från Snusjournalen. 

 

Snusrapporten är baserad på beställningar av 200 000 kunder i Sverige samt en attitydundersökning kring snus bland 2 400 respondenter och är en sammanställning av trender och statistik kring svenskarnas snusvanor.

Prillor med nikotin utan tobak, så kallade nikotinportioner, har funnits på den svenska marknaden under några år, men försäljningen ökar kraftigt för varje år, visar årets snusrapport om svenskars snusvanor från Snusjournalen. Försäljningen ökade under 2019 med mellan 300-1500 procent i olika län. 

– Några anledningar till att nikotinportioner är så populära är att de varken missfärgar fingrar eller tänder, luktar inte och anses fräschare än traditionellt snus. Framför allt är nikotinportioner populära bland före detta rökare och bland kvinnliga snusare, säger Henrik Ståhl, chefredaktör Snusjournalen.


Tre gånger fler snusar nikotinpåsar 

Försäljningen av nikotinportioner tredubblades under 2019. Under 2018 var det tre procent av snusarna som endast snusade nikotinportioner, i slutet av 2019 var den siffran uppe i 14 procent. 17 procent snusar nikotinportioner regelbundet, men inte uteslutande. Bland kvinnorna är det en större andel som väljer nikotinportioner, hela 50 procent av kvinnliga snusare köper nikotinportioner. 
 
Samtidigt sjönk försäljningen av lössnus med 25 procent hos män och 31 procent hos kvinnor under 2019. Försäljningen av det nikotinfria snuset är oförändrat sedan 2018.  

kavaj

 

Sluta röka är den främsta anledningen till att börja snusa

Hela 40 procent av de som snusar idag började snusa för att de ville sluta röka. Det är den klart vanligaste anledningen till att man börjar snusa. Bland kvinnor är siffran högre - 65 procent anger att de snusar eftersom de ville sluta röka. 

Andra anledningar till att börja snusa är nyfikenhet, uppger 20 procent, eller att de började efter att de blev bjuden av en vän eller familjemedlem, svarar 20 procent. 
 
85 procent av snusarna som tidigare rökt uppger att de mår mycket bättre efter skiftet till snus. En annan fördel med snus gentemot andra nikotinprodukter är att det är en vana som inte påverkar andra, 60 procent tycker att detta är viktigt. Drygt 20 procent snusar för att det är billigare än andra nikotinhaltiga alternativ. 
 

Landsbygd vs storstad

Jämtland och Dalarna är de län där man köper mest snus per capita. Allra mest snusar man i Malung-Sälen. Bland den vuxna befolkningen så köper varje vuxen i Malung-Sälen i snitt tio dosor per år. På andra plats kommer Storfors, där siffran är åtta dosor per år. 
 
I Stockholms kommun ligger samma siffra på 2,4 dosor per vuxen, i Malmö och Göteborg är siffran strax under en dosa per år.
Försäljningen av nikotinportioner ökade mest i Västernorrland, med 874 procent. I Västernorrlands län ökade den totala snusförsäljningen mest, upp med 137 procent. 

I Hallands län ökade antalet lössnusare mest, upp med 102 procent från året innan.  

– Vi ser stora skillnader på snusandet på landsbygden och i storstäderna, och mellan kvinnor och män. Tidigare var snusare nästan enbart män, men så är inte längre fallet. Det har mycket med nikotinportionernas ökade popularitet att göra. Tidigare använde nästan enbart män snus för att sluta röka, men nu kan kvinnorna välja nikotinportioner för att sluta röka, säger Henrik Ståhl.
 
Kvinnor vs män

Idag ser vi en mer jämställd fördelning av snusarna. Fortfarande köper männen mest snus, men under 2019 var knappt 30 procent av snusköparna kvinnor, en ökning med ett par procent från året innan. 
 
Bland kvinnor ökade försäljningen av nikotinportioner mest på Gotland, med hela 415 procent. I Jämtlands län ökar antalet kvinnliga portionssnusare mest. I Västmanland ökar antalet kvinnliga lössnusare mest, med 22 procent. 
I Malå köper kvinnor mer snus än män. 

rapporte
 
Rapporten i siffror
• Knox är det totalt mest sålda varumärket online.
• Lössnusets popularitet minskade: 15% lägre försäljning till män, 17% lägre till kvinnor
• Granit är den vanligaste snussorten i åldersgruppen 65+
• Zeroberg är det populäraste nikotinfria snuset för män.
• Kickup, den enda helvita nikotinfria portionen, ökar mest bland män i Jämtland
• Lyft toppar listan över tobaksfria märket inom nikotinportioner (prillor med nikotin, utan tobak).
• Bland kvinnor är nikotinfritt mest vanligt i åldersgruppen 25-34 år.
• Tobaksfritt ökar mest bland män och kvinnor i åldern 55–64 år.


Topplista 2019 
De mest populära varumärkena i riket 2019. Förra årets placering inom parentes. 
1. Knox (2)
2. Lundgrens (9)
3. LD (5)
4. ONE (4)
5. Xrange/XR (6)
 
Total topplista nikotinportioner
 De mest sålda tobaksfria prillorna i riket under 2019 totalt. Förra årets placering inom parentes. 
1. Lyft (4)
2. Zyn (1)
3. Nordic spirit (3)
4. Skruf super white (3)
5. On! (ny)
Läs hela Snusrapporten 2019:

Om Snusjournalen
Snusjournalen testar, undersöker och skriver om allt som rör snus. Här hittar du de senaste nyheterna och fakta bakom det svenska snuset. Snusjournalen drivs av Haypp Group, Världens största onlineförsäljare av prillor. 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.