Utan företag som deras stannar kanske ruljangsen upp

jesper ghassan

 Jesper Cederroth är delägare och vd i QSR Service AB. Ghassan Ghaziri är också verksam i företaget.

 
I nästan alla enheter som jobbar med convenience och fast food finns det maskiner. Stora och små. Gamla och nya. Och om de går sönder så blir det stopp i försäljningen.
Då är det bra att det finns företag på nära håll som kan rycka ut med kort varsel. Som till exempel QSR med sina servicetekniker.


Förkortningen står för Quick Service Restaurants och basen är Göteborg även om det finns tekniker som utgår från andra håll i södra och västra Sverige.

- Quick är vårt signum, säger Jesper Cederroth, tillförordnad vd.

- Jag har varit med denna typ av verksamhet sedan 1986. Då vi var ett rent elföretag. Runt 1990 kom vi av en slump in på McDonald’s och sedan kom det flera centrala avtal. Grundprincipen är att täcka upp behovet av snabb och lokal service  


Det rullade på som man brukar säga. Kunderna blev fler och fler och man etablerade servicestationer i Malmö och Karlstad. Nu senast även i Halmstad

Marknaden är stor och konkurrensen måttlig.

- Det finns inte så många branschaktörer som mäktar med förväntningarna från kunderna. Grunden är kompetens. Våra anställda är numera tekniker i stället för elektriker och vi har fokus på felsökning, säger Jesper Cederroth och ger ett exempel på ett typiskt uppdrag.

- Vi får ett samtal om en mjukglassmaskin som står stilla. Vår tekniker gör då först en enklare felsökning per telefon, inte minst för att få rätt saker med ut.


Vanligaste felen

De vanligaste felen är, förutom mjukglassexemplet, kabelbrott och handhavandefel av olika slag. Som till exempel att fritöser inte fungerar som de ska. Att ismaskinen eller bake off-ugnen helt plötsligt inte gör sitt jobb. 

- Vi får in många jobb varje timme och har koordinatorer som gör prioriteringar. På sommaren har just glassmaskiner förtur medan grillar är högprioriterade året om.


Man kan med fördel teckna ett serviceavtal med QSR även om det inte är ett krav för att få hjälp. Kvälls- och helgjour ingår i konceptet som idag betyder cirka 10 000 serviceordrar per år.

Men det är inte alltid det går att reparera maskinerna.

- Maskinparken i fast food-branschen är ofta till åren och behöver bytas ut. Vi gör då, tillsammans med kunden, en bedömning av vad som blir mest lönsamt när något går sönder. Kanske upptäcker man också att det inte är rätt maskin man har för behovet., säger Jesper Cederroth och berättar att QSR även säljer nya maskiner.

- Vi har i det avseendet nischat oss på fast food-kedjornas behov samt ugnar till butiker. Vi har också ett eget reservdelslager vilket är unikt i vår bransch. Vi hjälper också till vid ombyggnationer och installationer.

 

 mjukglass


Convenience-profilen Ghassan Ghaziri, med både fast food- och glassverksamhet på Ullaredsområdet, köpte en maskin via QSR för tre år sedan. Idag är han delägare i QSR Syd och ansvarig för försäljningen där.

- Genom Ghassan har det öppnat sig en helt ny värld för oss i form av mindre butiker, avslutar Jesper Cederroth.


QSR Service har 25 anställda och centrala avtal med McDonald’s, Burger King, Subway, Vapiano, Starbucks och Liseberg. Man jobbar även med de stora glassbolagen.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.