Mögelburgaren har väckt känslor och nyfikenhet

moglig2


Burger King marknadsför sig just nu med en möglig hamburgare. Något som väckt reaktioner.

Kampanjens syfte är att visa ”skönheten i mat utan artificiella tillsatser”.

 

Burger King har lanserat en uppseendeväckande global kampanj som visar en Whopper-burgare omsluten av mögel. Istället för de klassiska bilderna med perfekta och aptitretande burgare så har man låtit sin mest välkända burgare, Whoppern, mögla för att berätta att man nu tagit bort alla artificiella konserveringsmedel. 

Burgarkedjan har även tagit bort artificiella färg- och smakämnen från de allra flesta produkterna på burgarmenyn och tillbehören.

– Whoppern är fri från artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen, och snart kommer hela Burger Kings meny i Sverige att endast ha äkta ingredienser. Det är någonting vi är enormt stolta över, säger Iwo Zakowski, General Manager för Burger King i Sverige.

Angående det vågade marknadsföringsgreppet så har det uppmärksammats bland annat i tidningar som Resumé och Svenska Dagbladet där Iwo Zawoski säger att man i den kreativa processen var medveten om att det skulle bli starka reaktioner. Och kampanjen har utan tvekan blivit en snackis.

 

Viktigt budskap bakom

De slående bilderna i kampanjen visar att allt i Whoppern - från brödet till burgaren och den färskskurna löken, tomaterna och salladen - är omslutet av mögel. Kampanjen refererar till det antal dagar som har passerat sedan burgaren monterades och texten i bilden läser “Det fina med inga artificiella tillsatser".

– På Burger King tror vi att äkta mat smakar bättre. Därför arbetar vi hårt för att ta bort artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen från all mat vi serverar världen över, säger Fernando Machado, Restaurant Brands International Global Chief Marketing Officer. 

Kampanjen med de mögliga burgarna har skapats och utformats i Sverige och annonseras nu ut på bred front över hela världen.

Whoppern tillagas utan artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen och har fortfarande samma smak. Den består även i fortsättningen av en grillad burgare, majonnäs och färska grönsaker i ett varmt bröd. 

Psykologisk effekt

Beteendebanken är ett samarbete mellan Resumé och kommunikationsbyrån Rodolfo. I denna spalt har man tittat på vilken psykologisk effekt som ligger bakom uppmärksamheten för den aktuella kampanjen. Man menar att den är byggd på hypen kring den virala McDonald’s-burgaren. Alltså den som inte möglat på 20 år. 

Men varför får den sådan uppmärksamhet? Finns det rentav en psykologisk effekt bakom? Så klart det gör!

Man skriver bland annat att Burger King under många år har tagit en position som snabbmatsvärldens rebeller. Vilket inte minst visas genom att deras vegetariska produkter går under namn som Rebel Whopper. Det rimmar så klart med att vegetarisk kost inte sällan används som en form av ställningstagande. Både av politiska skäl och av hälsoskäl. 

”Detsamma gäller även mat som är fri från artificiella tillsatser, om det så är GMO eller E-nummer. Den mögeltäckta hamburgaren plockar alltså poäng från två håll. Avsaknanden av tillsatser gör den till ett uppror mot branschens normer och hakar samtidigt på vår bild av naturlig mat som nyttigare. Att det knappast kan vara ett uppror mot snabbmatsindustrin att äta på Burger King, eller att det inte finns några belägg för att konserveringsmedel skulle vara ohälsosamt, tåls att tänka på”. 

Sammanställt av: GUNILLA PIHLBLAD 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.