För tionde året i rad är Max Sveriges grönaste varumärke i snabbmatsbranschen
Konsultföretaget Differ visade den 19 februari resultatet av konsumentundersökningen Sveriges grönaste varumärke. Max intar förstaplatsen i snabbmatsbranschen för tionde året i rad och har därmed prenumererat på förstaplatsen sedan denna kategori blev en del av undersökningen.
- Det senaste året har vi plastbantat och lanserat nya goda gröna burgare och med världens första klimatpositiva meny fick vi pris av FN. Nu gläds vi åt att allt fler företag börjar sälja klimatpositiva produkter precis som oss. Det största vi kan göra är att inspirera fler att göra mer, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max, när han kommenterar placeringen.
Max fick 4,13 poäng på den 5-gradiga skalan, ett något högre betyg jämfört med föregående år, och placeringen på 28:e plats. Varumärket närmast i kategori snabbmat hamnade på plats 63. I Differs undersökning framkommer att 44 procent av konsumenterna ofta eller alltid gör gröna val, vilket är det högsta resultatet någonsin. Konsumenterna upplever också att det är lätt att göra gröna val och allt fler väljer aktivt bort varumärken som inte anses vara gröna.
Under 2019 har Max fasat ut plastsugrör, bytt ut tätskiktet i engångsmuggar till förnybart material, kaffelock är av bagasse samt att engångsbestick är av trä. Nu består 92 % av Max engångsförpackningar av förnybart material och plastrensningen fortsätter 2020.
Dessutom lanserade Max i maj 2019 en egenutvecklad burgare som smakar som kött men är gjord på växtbaserat protein; Delifresh Plant Beef. Syftet är att utöka gästernas möjligheter att välja måltider med låg klimatpåverkan utan att göra avkall på smak och kvalitet.
Max har även inspirerat fler företag att bli klimatpositiva. GodEl som erbjuder världens första klimatpositiva elavtal från och med maj 2019 blev bäst i sin bransch och en placering på 5:e plats.