Jacobs resa i godisvärlden har ett mål

 karta tittar utar

 
Det finns många fina företag i den svenska godisvärlden. Men frågan är om något av dem kan mäta sig med Candy People när det gäller kreativitet och utveckling. Mycket av det som händer utgår från ägaren och vd:n Jacob Youssef - som visserligen framhåller att personalen är viktigast av allt - men vars drivkraft verkar oövervinnerlig.


Han har hållit sig lite i den mediala bakgrunden tidigare. Trots priser och andra goda resultat. Men under det senaste året har man börjat se mer och mer av honom. Inte minst genom de blogginlägg som företaget med jämna mellanrum kablar ut. Intressanta eftersom de sticker ut lite och innehåller en och annan ”sanning”.

Vad kommer sig denna förändring av?

-  Haha, vi har fått en ny PR-ansvarig som tycker att jag synas mer, skrattar Jacob men tillägger med större allvar. 

-  Jag har haft så mycket annat att syssla med att det inte riktigt funnits tid.

 

 jacobjoanis

Son och far, Jacob och Joanis Youssef. Familjen - och personalen - är viktig för dem båda.


Han är bara 37 år och ägare till ett av landets största godisföretag med nästan hälften av omsättningen som export. Men så har han jobbat i branschen sedan han var 12 år. Eller var det kanske 6?

- Då började jag min business, säker han, återigen med ett skratt. På högstadiet konkurrerade jag ut skolkafeterian med min skåpförsäljning.


Idag äger han tillsammans med sin familj ett företag som omsätter 300 miljoner kronor och som har fabriker och samarbeten över hela världen samt ett hundratal anställda. Men det började på en helt annan nivå då hans pappa Joanis Youssef, som politisk flykting i slutet av 1970-talet, fick låna 20 000 kronor av släktingar för att kunna ta över en godisbutik i Malmö. 

- Pappa är arkeolog men var tvungen att försörja familjen på något annat vis. Så jag föddes rakt in i godisbranschen.

Efter en tid startade Joanis en liten godisgrossist som fick namnet Candy People. Jacobs mamma Violet sköter fortfarande den närmast kultförklarade butiken med namnet Sweeet i Lund och Jacob själv började jobba på allvar direkt efter gymnasiet då han tog över grossistverksamheten och bestämde sig för att utmana branschen.

- Candy People bestod då av 60 kvadratmeter lager på ett ruffigt område och tre anställda, säger han och visar runt i de fina relativt nybygga lokalerna på 3000 kvadrat med solceller på hela taket. Vi har även ett lager på 8000 kvadrat på andra sidan Malmö.

byggnaden

Solcellerna på taket är ett led i företagets allmänna inriktning på hållbarhet.


Men vägen hit har inte varit spikrak. Jacob säger att han gått på några riktiga minor. Ganska  snart upptäckte han ”monopolet” på lösviktsområdet. Det som han menar varit ett problem i hela branschen de senaste 30 åren.

- Lösviktsgodis är den enda kategorin där man inte kan höja priserna eftersom det blivit en lockvara. I stället för att våga ta betalt så att fabrikanterna kan utveckla och återinvestera, så sänker man priserna till påsk och jul och andra storhelger.

- Titta bara på Hemmakväll, säger han. Kunderna kommer för kvalitet och sortiment. Priset är det sista de tittar på. Om alla hade ett sådant sortiment skulle marknaden kunna se helt annorlunda ut.


Att slåss med lösvikt skulle inte bygga framtiden för Candy People, det insåg Jacob alltså direkt. Så samtidigt som han jobbade internt för att skapa en familjekänsla i företaget, så började han se sig om efter fler ben att stå på. Ett sådant stavades export.

Ett avtal med IKEA i Australien och sedan även i Asien, blev starten på det som idag omfattar totalt nio försäljningskontor runt om i världen och som fortsätter växa.

candypeople vegansktsortiment 

Den senaste satsningen på nostalgiprodukter har mottagits mycket bra.


Ett minst sagt stadigt ben. Men det behövdes ännu ett, och Jacob bestämde sig för att satsa på förpackat godis. Företaget fortsatte växa men det som verkligen satte Candy People på kartan var S-märkena som man lanserade 2014.

- Kombinationen nostalgi, svensktillverkat och oslagbart gott blev en succé och sedan har det bara fortsatt. Naturligtvis med hårt arbete och goda medarbetares insatser, säger Jacob och nämner satsningar på bars och nötter under eget varumärke, en serie med hela nya tuggummin och ännu mer nostalgiprodukter.

- Den senaste är chokladen Rigi som vi nyligen lanserat och som det ser mycket lovande ut för.

Samarbetet med GB Glace inte att förglömma. Den ena glassen efter den andra har blivit en förpackad ”bite”, något som verkligen har stuckit ut i mängden och som under detta år ska ut i världen. Till att börja med i grannländerna men ingen blir väl förvånad om de får resa ännu längre bort.

 lagret

 

- När vi flyttade in här 2012 var 98 procent av vår verksamhet lösviktsgodis. Idag är det 40 procent. Förpackat godis är vår core business, säger Jacob som just nu är extra stolt över tuggummit Zinq som det går riktigt bra för.


- En satsning för att bryta ett monopol. Jag har stor respekt för dem som skapat sina platser på marknaden och tacksam för att det ger mig motivation att fortsätta utveckla. Vi återinvesterar  varje krona och 2019 var vårt största investeringsår någonsin.


Även om Candy People finns över hela världen och även säljer mycket varor i den svenska dagligvaruhandeln, så är det i convenience-branschen man har sitt DNA. Uppskattningen har inte låtit vänta på sig och Jacob skrattar lite generat när han tittar mot det han kallar för sin ”hybrisvägg”. Många priser och utmärkelser har det blivit under åren. Och återigen framhåller han personalen. Samt samarbetet med kedjorna.


 

jacob med vagg och lager3 

"Hybrisväggen" i all ära. Men Jacob tittar nog hellre ner i lagret när han är på sitt kontor.


Candy People är helt familjeägt. Förutom pappa Joanis och mamma Violet jobbar Jacobs syster Anna i företaget. Själv menar han att detta med att både vara ung och ha invandrarbakgrund varit en positiv sak för hans drivkraft. Att det fått honom att jobba dubbelt så hårt för att lyckas.

Det är också mitt ”ge tillbaka-hjärta” som driver mig. Pappa fick en chans i Sverige och genom vår export så hjälper vi nu till att bygga landet.


Det goda samvetet är slutligen också en viktig hörnsten för Jacob Youssef och Candy People. Det innefattar att fortsätta göra ännu mer av volymerna veganska och palmoljefria. Att lyssna på den nya generationen som verkligen bryr sig.

 - När femåringar skriver till mig att jag ska ta bort gelatinet från godiset, då måste jag agera, säger Jacob och avslutar med företagets vision:

- Vi ska skapa framtidens smakupplevelser med ett gott samvete.

 candypeople vegansktsortiment

 Bit för bit blir sortimentet både veganskt och palmoljefritt.


Här kan du läsa några av Jacobs blogginlägg med koppling till innehållet i artikeln:

Om monopol och kulturfel på lösvikstgodis
https://www.mynewsdesk.com/se/Candy-People/blog_posts/att-bryta-monopol-89801
https://www.mynewsdesk.com/se/Candy-People/blog_posts/de-svenska-loesgodiset-vi-har-ett-kulturfel-87889

Om drivkraft
https://www.mynewsdesk.com/se/Candy-People/blog_posts/drivkraft-vad-aer-det-och-vart-kommer-den-ifraan-89293


Text: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.