Picadeli ska få unga att äta mer grönsaker


picadeli love3


Pizza, hamburgare och mackor. Den maten är populär bland svenska ungdomar och endast en av fem äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Samtidigt vill fler än hälften ändra sina matvanor, visar en ny undersökning. 

Detta passar så klart Picadeli som hand i handsken och man lanserar därför World Salad Day för att öka ungas intresse för frukt och grönt. Dessutom inleds ett samarbete med Generation Pep. För varje såld sallad under World Salad Day skänker Picadeli en krona till organisationen.


Hur står det till med unga svenskars matvanor, egentligen? I en färsk YouGov-undersökning, som Picadeli låtit genomföra, svarar 13 procent av de unga i Sverige att de äter hamburgare varje vecka, och 11 procent väljer pizza flera gånger i månaden. Över hälften äter skräpmat varje månad, men endast 19 procent svarar att de äter Världshälsoorganisationen WHO:s rekommenderade mängd frukt och grönt, 400 gram om dagen.


En förändring verkar dock vara på gång, om man ska tro undersökningsresultatet. Så många som 63 procent av de svarande vill förändra sina matvanor och börja äta mer växtbaserat. Och att allt fler väljer bort köttet märks tydligt, nästan hälften av alla unga i Sverige planerar att äta mindre kött det kommande året. 44 procent vill minska sin köttkonsumtion – och motivationen handlar om en omsorg om klimatet, och djurens välmående, så väl som hälsomässiga skäl.

 picadeli world sallad day

 

Undersökningen har Picadeli låtit genomföra för att få ta del av ungdomarnas egna bild av sina matvanor. 1000 unga svenskar är tillfrågade, och bilden är alltså entydig: det äts för lite grönsaker. För att få fler att välja växtbaserat lanserar nu Picadeli en dag i salladens ära.

– Vi tror att det är viktigt att fira växtbaserad mat, precis som vi firar våfflorna, semlorna eller kanelbullarna. Därför instiftar vi nu en helt egen dag – varje år den 20:e mars infaller numer World Salad Day. På sikt hoppas vi att det blir en dag som inspirerar fler, både unga och gamla, att äta frukt och grönt! Vår undersökning visar att de är unga är sugna på en förändring, säger Frida Bresander, marknadschef, Picadeli Sverige.


Picadeli inleder också ett samarbete med kronprinsessparets initiativ, den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep, och deras arbete för barn och ungas hälsa.

 – Under World Salad Day skänker vi en krona för varje såld sallad till Generation Pep. Vi säljer i snitt 80 000 sallader om dagen i Sverige. Men den 20:e mars hoppas vi sälja många, många fler, så att vi kan donera massor av pengar till Generation Pep! Mer sallad, mer pepp! Vi brinner för att barn och ungdomar ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv, utan att för den skull vifta med pekpinnar – därför har vi bestämt oss för att stötta Generation Pep i deras otroligt viktiga arbete, säger Frida Bresander.

 picadeli nytt

 Den 11 mars invigdes Picadelis storsatsning "Urban Picnic" i Hötorgets tunnelbanestation.


En annan nyhet från Picadeli är att man den 11 mars öppnade första enheten i sin nya storsatsning ”Urban Picnic”. Lanseringen beskrivs som en milstolpe i arbetet med att sätta framtidens snabbmat på kartan och är samtidigt ytterligare ett steg i Picadelis tillväxtresa i Europa. Och kön ringlade sig lång genom Hötorgets tunnelbanestation under öppningsdagen. 

- Att det skulle bli ett sånt här tryck hade vi aldrig kunnat föreställa oss, säger Magnus Johansson, Head of Marketing på Picadeli.

Lanseringen är ett viktigt steg i Picadelis ambition; att vara en del av att sätta framtidens snabbmat på kartan. Konceptet är en innovativ snabbmatsrestaurang utformad både för gäster on-the-go och för dem som vill sitta ner och njuta av sin egenkomponerade sallad.

 
Picadeli är marknadsledande på självplocksallad i norra Europa. Under 2019 såldes över 45 miljoner sallader i Europa, vilket är mer än en sallad i sekunden. World Salad Day firas den 20 mars i 2100 europeiska butiker.

*YouGov har för Picadelis räkning genomfört en undersökning bland 1000 respondenter boendes i Sverige, där resultat från åldersgruppen 18 till 39 redovisas ovan. Undersökningen genomfördes i januari 2020.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.