Skip to main content

Aldrig för tidigt att börja sälja glass

reitans massa

I slutet av januari visades stycksaksnyheterna för första gången. På bilden ses Anastassija Walburn, Magnus Hermansson och Charlotta Milleding från Unilever/GB Glace.

 

Visste ni att det finns forskning på att ju tidigare under året man äter sin första glass, ju mer kommer man äta under resten av säsongen.  Detta tillsammans med den vedertagna kunskapen om ”nyhetens behag” leder till slutsatsen – och uppmaningen – att det är dags att starta glass-säsongen NU!

Det finns ytterligare motiv. Som att det alltid är bra att det händer saker i butik och att de glassar du säljer i februari och mars bara är ett plus, en bonus till försäljningen längre fram i vår. Samt att man tjänar förhållandevis bra på glass, speciellt stycksaker.

 

nyheter

 

Och glass är – om uttrycket tillåts – hett. En stor extremt nyhetsdriven kategori som har en positiv försäljningsutveckling över de senaste åren tack vare intressanta nyheter, lokalproducerat och satsningar på glass med funktionella egenskaper.


- Vi är stolta över fabriken i Flen där 70 procent av all vår glass som säljs i Sverige tillverkas, säger Charlotta Milleding, Category & Channel Development Manager på GB Glace, och berättar att vi svenskar generellt sett älskar strutar och pinnar. Men vi är inte lika duktiga på bars. Bortsett från GB Sandwich då.


Nyckelordet när det gäller glass är för övrigt NJUTNING
och 70 procent av alla glassköp är impulsköp. Det gäller även hushållsglass.

För att driva ökad glassförsäljning är nyheterna viktiga att satsa på men den kanske viktigaste faktorn är att trigga glassimpulsen. För glass är i högsta grad en impulsprodukt. 

Undersökningar visar att så mycket som 90 procent av alla köp av stycksaker är oplanerade och därmed finns stor potential i att säkerställa att alla som kommer till butiken ser glassen genom rätt placering av glassboxen (vid entrén eller i kassalinjen) samt att glasskartan väl synlig. Men man kan också locka förbipasserande till butiken genom att ställa ut indrager som GB-Clownen utanför butiken eller sätta upp flaggor som signalerar till potentiella kunder att ”här finns det glass”.

- Därför är synlighet väldigt viktigt. Clownen är en bra signal och placeringen av boxen extra viktig under säsong.

 

 glasskiosken

 

Inom Unilever/GB Glace jobbar man med innovationer på både lång och kort sikt. De trender som man ser just nu är – utöver detta med njutningen – att glassen ska vara såväl bättre för planeten som för konsumenten personligen. Den ska även gärna ge en upplevelse. Det ska vara kul att äta glass helt enkelt. Gärna också instagramvänligt.

På hälsa- och hållbarhetssidan nämner Charlotta Milleding att efterfrågan på mjölkfritt och veganskt ökar, att man därför bör ha dessa alternativ. Samt att man på fabriken i Flen är koldioxidneutral sedan länge, enbart använder grön el, konstant arbetar på att reducera svinnet och att förpackningarna utvecklas i rätt riktning.

- Basmaterial som papperskorgar, parasoller, med mera är från och med denna säsong helt av återvunnen plast. Vi erbjuder också våra kunder skedar i trä, servetter i oblekt papper och bägare som är komposterbara. Dessutom är frysarna mer energisnåla och de som slutar fungera återvinns. 


glasskiosken

 

Även om det är 2020 och fokus på ny glassäsong undrar vi hur det egentligen gick förra året. För vädret var ju inte på glassförsäljarnas sida. Charlotta Milleding menar dock att det inte var så dåligt egentligen.

- Jämfört med 2018 - som var den varmaste sommaren på 260 år - var väderpåverkan negativ. Men jämfört med ett historiskt genomsnitt var faktiskt vädret bättre än normalt 2019. Det var också fint väder i samband med stora glasshögtider som påsk och midsommar. Dock var inte majvädret toppen – så räkna med bättre försäljning i år.

 

Något som definitivt inte gick dåligt var lanseringen av innovationskonceptet Freezing Good. Bakom detta låg en grundlig konsumentundersökning och produktutveckling med utmaningen att hitta en funktionell – men samtidigt njutbar - glass.

- Freezing Good satte sig på marknaden på rekordtid och vi nådde våra budgeterade nivåer. Det allra roligaste är att de som tagit in den lila boxen ökat sin glassförsäljning genom att nya konsumenter upptäckt stycksakskategorin. Samtidigt äter de existerande konsumenterna fler glassar så som butik har man inget att förlora på att addera Freezing Good. Kunderna köper för att de vill ha en ytterligare en glass och 70 procent av köpen har gjorts av existerande styckesakskonsumenter, säger Charlotta och menar att Freezing Good ska ses som en del av butikens allmänna energizon med dryck, nötter och bars.

- I framtagandet av Freezing Good har vi samarbetat med andra leverantörer och tagit in externa varumärken i konceptet vilket är nytt för oss. Vi här i Sverige var först ut inom Unilever. Nu kommer fem andra länder i Europa efter, bland andra Tyskland och England. Så det är fantastiskt roligt.

- Vi rekommenderar att alla våra kunder skaffar lila box i år. Vi vet att ni kommer att sälja mer då.

 

halva priset 


Avslutningsvis några rader om succékampanjen på Pressbyrån
som nu går in på sitt sjunde år. Förra årets kampanj slog försäljningsrekord och det såldes glass i stora lass.

- Vi investerar mycket i Glassbyrån och ser att kampanjen kommer alla i glass-Sverige till gagn eftersom svenskarna tidigare äter sin första glass för säsongen. Men vi gör det inte på egen hand. Köpmännen gör ett helt fantastiskt jobb med att sprida glassglädje över landet och vi skulle inte klara kampanjen utan det fina samarbetet med våra grossister, säger Charlotta Milleding som tillsammans med sina kolleger fick ta emot det ärofyllda priset som Årets Leverantör på Pressbyrån under Reitan Convenience Swedens riksmöte i slutet av januari.

 vinnare

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD