Slår olika hårt i olika delar av branschen

 

 bild till forstartiklen


Vissa branscher har drabbats snabbt och hårt av coronavirusets spridning och effekter. För convenience-branschen beror det alldeles på vilket läge man har. Mycket av det vi erbjuder efterfrågas fortfarande. För många är det mycket besvärligt, för andra nästan som vanligt.

Vi har tagit tempen på convenience-branschen genom att kontakta dess olika aktörer.

 

Vi kan börja med att låta två innehavare av snabbmatsrestauranger i samma kedja illustrera lägets avgörande betydelse. Båda är dessutom styrelseledamöter i Convenience Stores Sweden.

Mats Pålsson driver Sibylla Sydhamnsgatan i Helsingborg, mitt bland kontor och industrier, gymnasieskola och bostäder. Som en stad i miniatyr nästan. Han känner av minskad försäljning, speciellt på kvällar och helger. Men är ändå försiktigt optimistisk.

- Vi har ju normalt mycket take away och det gynnar vår situation. Ännu så länge har jag inte behövt permittera någon personal och vi ser till att vara aktiva på sociala medier, säger Mats som också är glad att hans kedja via medlemskapet i Convenience Stores Sweden, har en speciell försäkring.

- Vi har en så kallad epedemiförsäkring vilket känns som en trygghet.

 mats p

Mats Pålsson, Sibylla Sydhamnsgatan Helsingborg

Lite längre norrut sitter hans kollega Ghassan Ghaziri och är betydligt mer bekymrad. Ghassan är verksam med två rörelser inne på Ullaredsområdet, en Sibyllarestaurang och en glassbar. Den sistnämnda skulle normalt ha öppnat till påsk och han har redan anställt 30 ungdomar. Men nu måste han avvakta med öppningen.

- Tappet på restaurangen är stort eftersom det inte kommer några kunder till Ge-Kås längre och här finns ju inga andra som handlar. Om det fortsätter så här måste vi nog tyvärr stänga tills vidare. I mars klarar vi att betala ut lönerna, men det blir betydligt tuffare i april.

ghassanjessika

Jessika Kristensson, Ängelholm och Ghassan Ghaziri, Ullared.


Mats och Ghassans styrelsekollega Jessika Kristenson driver Little Mamas, en pizzeria i centrala Ängelholm. Här har man märkt av avbokningar från större sällskap, men har samtidigt en fördel av att andra restauranger runt omkring stängt igen.

- Vi har normalt sex procent take away och försöker nu se till att öka den andelen. Både vi själva och våra kunder är aktiva på sociala medier för att tala om att vi kör på som vanligt.

 

sickla

Direkten Sickla

Carina Jönsson driver en Direktenbutik i Sickla köpcentrum i Nacka. Hon har problem eftersom en stor del av hennes kunder kommer från kontor runt omkring. Kontor där många nu jobbar hemma. Dagskassorna har gått ner med cirka 75 procent.

- Igår stängde gymnasiet här intill som är vår största enskilda kundkategori. Normalt säljer vi mycket SL-kort och lämnar ut paket. Men nu är det lugnt även på den fronten, säger Carina som upplever det extra jobbigt att hyresvärden bestämmer öppettiderna.

-Vi har visserligen fått tillåtelse att öppna en timme senare och stänga en timme tidigare. Men det räcker tyvärr inte.

 

magnus persson

Magnus Persson, OKQ8 Fjugesta


Trafikbutikerna märker av naturliga skäl inte av situationen lika mycket. men även här varierar det från det ena läget till det andra. Magnus Persson är innehavare av OKQ8 i Fjugesta, en mindre tätort i en landsbygdskommun. Ännu så länge är det ingen nedgång i försäljningen. I alla fall inte totalt.

- Vi har tapp på maten, framför allt på salladsbaren. Men samtidigt ökar tobak och godis. Bara inte personalen blir sjuk så ska nog det här gå att ta sig igenom.


norraker

Norråkers Handel

I byn Norråker i södra Lappland ligger Handlar’nbutiken Norråkers Handel där man också har uthyrning av boenden och en del andra aktiviteter.  Enligt innehavaren Ida Collin märker man inte så jättemycket av krisen i butiken.

- Däremot har vi fått många avbokningar i våra boenden och inställda evenemang har påverkat vår försäljning negativt. Vi är oroliga att många ska välja att inte komma hit i påsk, som annars är en stor försäljningsvecka med mycket besökare.

Ida berättar vidare att de är extra noga med hygien och städning just nu.

- Vi städar som tokar och är extra noga med att rengöra alla ytor många rör vid. Vi passar också på att gå igenom städrutiner och egenkontrollprogram.

Vilken uthållighet har ni rent ekonomiskt?


- Vi har bra likviditet och klarar oss även om detta skulle bli en längre kris. Men vi har ju också rätt sorts butik eftersom mataffärer verkar vara de som klarar sig bäst just nu. Dock skulle vi försöka utnyttja möjligheten att få stöd om personalen insjuknar.

Norråkers Handel har varit aktiva på olika sätt för att hålla såväl humöret som försäljningen uppe, både hos sig själva och kunderna.

- Vi har som många andra erbjudit utökad service med hopplock och utkörning av matkassar och vi har några som nyttjar den möjligheten. Vi sprider också i sociala medier att vi finns och att vi har fulla hyllor, till skillnad från många av storköpen just nu. 

 

Sista besöket blir hos Hamid Bazyar som driver Hisingens Godis och Godisgubben i Göteborg. Båda ligger i bostadsområden. Vid den ena butiken ligger det ett café som många byggnadsarbetare besöker. Dessa passar då ofta på att komplettera med dricka, tobak och annat.

- Försäljningen har gått ned tio procent och trenden är att det minskar mera. Hur länge jag kan hålla ut vet jag inte just nu men försöker tänka i nya banor. Kanske att hemkörning kan vara ett alternativ.


Text och foto:
GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.