Stark ägare stärker Pressbyrån och 7-Eleven
Reitan Convenience Swedens Pressbyrå- och 7-Elevenbutiker drabbas olika hårt av corona-situationen.
- Allt beroende på läget. Exempelvis slår det hårt mot våra flygplatsbutiker, säger kommunikationschefen Lennart Schultz.
Först och främst vill Reitan poängtera att företagets högsta prioritet är att skydda kunder och medarbetare från att smittas av viruset, samtidigt som man upprätthåller sin verksamhet i största möjliga mån.
- Våra butiker ligger på platser där det normalt rör sig väldigt mycket människor och våra intäkter bygger på ett stort antal transaktioner. Så självklart är vi drabbade av att våra kunder inte rör sig ute i samhället i vanlig ordning.
Men det finns positiva inslag i tillvaron. Reitan Convenience är ju ett värderingsstyrt bolag med ett otroligt driv och engagemang. Inte minst bland köpmännen.
- Vi blir så stolta när vi ser engagemanget som finns bland våra säljare och köpmän! Sedan har vi en förmåga att agera snabbt och kreativt i svåra situationer och vi arbetar intensivt med en mängd olika insatser för att hjälpa våra butiker genom den här krisen.
Dessutom har man en fördel med att ha en stark ägare i ryggen.
- Här finns ett uttalat evighetsperspektiv på vår affär, vilket stärker oss i denna svåra situation.
Några tips till branschkolleger där ute?
- Följ oss gärna på sociala medier där delar vi med oss av våra senaste tips och råd till kunderna. Och var extra tydlig med att visa dem vilka extra insatser som görs så att de känner sig trygga att handla, avslutar Lennart Schultz.
Text och foto:
GUNILLA PIHLBLAD