Trafikbutikerna: Business as usual?

circle k tanka

 Foto: CIRCLE K


Även om läget har betydelse även för trafikbutikerna, så finns här andra aspekter som gör att det måste rulla på som vanligt. Vi har en samhällsfunktion att beakta samt till största delen stora bolag med ekonomiska muskler i bakgrunden.


Undantaget är alla de enskilt drivna trafikbutikerna under EMABs paraply. Här finns Frendo, här finns Gulf och här finns de som väljer att inte tillhöra någon kedja alls. Det skiljer sig alltså stort mellan dessa olika butiker, precis som inom convenience-branschen i allmänhet. Vissa butiker drabbas hårt, vissa inte alls.

Vi ställde följande frågor till de stora bolagen:

HUR MÄRKER NI AV SITUATIONEN I ERT FÖRETAG?


OKQ8, Fredrik Ahlengärd:

- Både vi själva och våra samarbetspartners har fullt fokus på frågan. Vi gör allt för att säkerställa att vi har öppet och att det är fullt fokus på rengöring och hygien. 

 

 ST1, Stefan Samuelsson:


 - Vi har hög beredskap och planerar och förebygger för att hålla igång verksamheten som är en viktig samhällsfunktion.

 

Circle K, Karin Halde:

- Vardagen ser inte ut som den brukar för många i vårt samhälle och vi fokuserar på att finnas tillgängliga och bidra med det vi kan. Vi jobbar med korta avstämningar och prioriteringar parallellt med att vi fokuserar på att hålla igång ”business as usual”.

fredrik 520 

Fredrik Ahlengärd, OKQ8 (foto: GUNILLA PIHLBLAD)

VILKA AV ERA STATIONER/BUTIKER TROR DU DRABBAS VÄRST?


OKQ8, Fredrik Ahlengärd:

Svårt att säga men enligt smittstatistiken så är ju storstäderna mest drabbade vilket innebär att stationer i dessa områden också har en större risk att få personalbrist. Vi har dock en skarp plan med olika eskaleringar för att säkerställa att den absolut sista utvägen är att helt stänga en station. I ett sådant fall ska vi vara noga med att en närliggande station är öppen.

 

ST1, Stefan Samuelsson:
Vi ser inte ännu något tydligt mönster och även om de senaste dagarna har inneburit något mindre försäljning är det för tidigt att förutse långsiktiga effekter.

 

Circle K, Karin Halde:

Alla våra butiker är öppna som de brukar. Vi följer utvecklingen noga och gör vårt yttersta för att våra butiker skall kunna hålla samma service och utbud mot våra kunder som du alltid möter hos oss.

 

st1 ext morker 450

 Foto: ST1

 

HUR HANTERAR NI SITUATIONEN?

 
OKQ8, Fredrik Ahlengärd:

Konsumenterna måste få känslan av att butiken tar viruset på allvar och att vi gör allt i vår makt för att hålla rent och fräscht på alla ytor och  livsmedel. Vi måste inge förtroende då vi är en bensinmack där det kan finnas förutfattade meningar om motsatsen. När man kommer till oss ska detta bli tydligt både genom kommunikation och beteende från personalen. I vissa fall innefattar det också emballage/paketering av produkter i butik för att skapa rätt känsla.


ST1, Stefan Samuelsson: 

Vi planerar och organiserar oss för att upprätthålla verksamheten för att kunna erbjuda kunder det de vill ha.

Circle K, Karin Halde:

Vårt mål är att hålla våra stationer öppna och tillgängliga för våra kunder.  Samtidigt som det är avgörande att vi förebygger smittspridning med omtanke både för våra kunder och kollegor. Vi använder alltid certifierade rengöringsmedel som tar bort både smuts och ev. smitta. Vi gör vårt yttersta för säkra bemanning under stationens ordinarie öppettider. Vi har väl fungerande kommunikationskanaler som gör att vi säkrar att alla får den informationen de behöver i rätt tid för att kunna fokusera på det som är viktigast i varje stund. Vi hjälper varandra mellan servicekontoret och stationerna för att vi ska lösa utmaningarna vi möter på bästa möjliga sätt.

 

cecilia plockar

Foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

HUR LÅNG UTHÅLLIGHET HAR NI?


OKQ8, Fredrik Ahlengärd

Vi håller ut så länge det behövs då vi är en samhällskritisk funktion. Även om vi inte vet exakt hur länge det tar så är det vår fasta hållning.


ST1, Stefan Samuelsson:

Med de åtgärder vi vidtar och planerar för, är vår bedömning i dagsläget att vi har goda möjligheter att ha lång uthållighet. Eftersom vi säljer drivmedel utgör vi en del av samhällets krisberedskapssystem.


Circle K, Karin Halde

Vi arbetar kontinuerligt med våra beredskapsplaner och har gjort det i flera veckor för att minimera risker för eventuella störningar. Vi gör även vårt yttersta för att, tillsammans med våra övriga leverantörer, säkerställa att varor inte ska ta slut i våra butiker just nu. Vi får några frågor om tillgången på drivmedel från våra kunder. Vår tillgång på drivmedel har inte förändrats. 

 

skylt utsidan

Foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

HUR FÅR NI KONSUMENTERNA ATT FORTSÄTTA HANDLA?


OKQ8, Fredrik Ahlengärd:

Klart att vi börjar märka av en minskad kundström inne i butiken även om det fortfarande inte är drastiskt. Det leder till en generell minskning såklart men extra utsatt är ju till exempel  lösviktsgodis. Tänkbart är väl att bakery och övrig food kommer att minska mest. På den positiva sidan ligger ”bunkringsvaror” som läkemedel och tobak.


Stefan Samuelsson, ST1:

För det första gör vi alla förebyggande åtgärder för att skapa trygghet för medarbetare och för kunder när det gäller att korrekt beskriva situationen samt vidta åtgärder för att reducera risk för smittspridning genom renlighet etc. Dessutom är det attraktivt för kunder att besöka våra butiker som många gånger är enklare att komma till än stora livsmedelsbutiker. Med god tillgång på produkter och i synnerhet ätbara produkter som man kan ta med sig förenklar vi för kunden jämfört med alternativen.


Circle K, Karin Halde:

Vi vill främst att kunderna ska känna sig trygga med att vi finns här som vanligt. Vår högsta prioritet är att undvika och begränsa smittspridning. Utöver det är vår roll att se till att våra kunder kan tanka och ladda sin bil eller få i sig en bit mat när de behöver på sin väg vidare.

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD


Fotnot:
Preem och EMAB har fått samma frågor men svarat att de inte har haft möjligheten att besvara dem på grund av prioriterade arbetsuppgifter i en pressad situation. Det har vi så klart förståelse för och hoppas få återkomma. 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.