Bunkringen positiv men påsken kan bli ett godisproblem
FOTO: GUNILLA PIHLBLAD
Grossistledet i convenience-handeln, har precis som butiksledet, problem att hantera. Men inget ont som inte har något gott med sig, för det bunkras ju mycket varor. Är man dock stor på lösviktsgodis så blir det säkert kännbart med försäljningsminskningar. Där gäller det kanske att föra fram alternativ?
- Snittkvittona har ökat på vår kedja Nära Dej, säger Christoffer Granberg, försäljningschef på Menigo som också är grossist till St1.
När varor tar slut i de stora butikerna, när kunderna kanske känner sig tryggare i de mindre. Ja då är det bra att sälja konserver, pasta, papper med mera. När folk jobbar mera hemma köper de mera färdigrätter i butik. Allt detta faktorer som gynnar Menigo och deras kunder.
- Vi gasar i stället för att bromsa och jobbar hårt för att leverera. Det har vi lyckats bra med hitintills. Att butikerna sedan får ut budskapet till sina kunder är viktigt. Man måste visa att man finns och att man har det som kanske är slut på andra håll, säger Christoffer Granberg.
På Privab-Grossisterna är situationen delvis annorlunda. Här har man ju ingen livsmedelskedja utan i stället avtal med bland annat Filmstaden, gymkedjor och den egna kedjan MyWay, och inte minst det egna centrala lösviktskonceptet Gottmix.
- Som grossist har vi ett markant tapp av omsättningen och vi är oroliga för påsken som är den absolut största lösviktsperioden, säger Göran Sandahl som är försäljningschef för servicehandeln.
- Positivt är däremot att övrig servicehandel, inklusive MyWay, ännu så länge har ett index runt 100.
Så det är kanske dags att lyfta fram förpackat godis mera inför påsken?
- Vi får ha is magen ett tag till men vara förberedda på att ingen kommer att vara som vanligt, säger Göran Sandahl.
FOTO: AXFOOD
När vi pratar med Axfood vill man först ge oss en helhetsbild av hur man ser på läget.
- Precis som resten av dagligvaruindustrin ser vi en väldigt stor förändring av konsumtionsmönstren, och en kraftig ökning både i fysiska butiker och inom e-handeln. Trots det har varuförsörjning och leveranser på det stora hela hittills fungerat utan alltför stora störningar, även om det självklart finns utmaningar och situationen till och från är ansträngd, säger presschefen Magnus Törnblom och poängterar att man anstränger sig maximalt för att på olika sätt möta de behov som uppstår.
- Till och från har vi utmaningar med att hinna få ut alla leveranser till butik och upp i hyllorna givet det förändrade beteendet. Men vi gör vårt yttersta för att fortsätta leverera med små störningar som möjligt. Och indikationerna vi får från de flesta leverantörer och från politiken är också att leveranserna ska kunna fortsätta komma.
Vilka av era kunder tror du kommer att drabbas värst?
- Det är svårt att säga, men det är klart att en minskad rörlighet i samhället – som blir en effekt av att människor i högre utsträckning håller sig hemma – får en negativ effekt, främst i de större städerna. Samtidigt så ser vi att många vill gynna sin lokala handlare. Det gäller kanske särskilt försäljningsställen på mindre orter och landsbygden.
Oscar Sohlberg är ansvarig för försäljningen till servicehandeln där prognossituationen är extra komplex nu.
- Inte för att vi har några större svårigheter att få leveranser utan för att konsumenternas köpbeteende har ändrats så markant. Både var de gör sina inköp, men till viss del även vad de köper. Vi har därför extra tät dialog med våra kunder och justerar prognoserna per artikel eller kategori löpande.
Har du några tips på åtgärder som kan få konsumenter att fortsätta handla?
- När det gäller vår egen kedja Handlar’n följer vi extra noga köpbeteendet så vi verkligen har rätt varor på hyllorna utifrån nya köpbeteenden. Det finns varor på alla våra lager och vi får löpande ut varor till våra butiker. Vi hoppas och uppmanar också våra konsumenter att gynna sin lokala handlare genom att fortsätta handla hos dem i så stor utsträckning som möjligt, avslutar Oscar Sohlberg.
Text: GUNILLA PIHLBLAD