Hur illa är det med lösviktsgodiset?

 losvikt narbild

 Foto: GUNILLA PIHLBLAD


Trots att Statens Livsmedelsverk tydligt och klart informerat om att godis i lösvikt inte är någon virusspridare, har försäljningen drastiskt minskat. Något som ställer till problem för många. Speciellt olyckligt är det så klart att den största godishelgen står för dörren.


Vi grundar vårt påstående om minskad försäljning på samtal med såväl butiker som kedjor, grossister och leverantörer. Ett börsnoterat företag som Cloetta måste naturligtvis uttrycka sig enligt gängse normer.

anna bartholf bild 4

Anna Bartholf , foto: CLOETTA


Anna Bartholf, marknadsdirektör Cloetta Sverige AB, säger att påverkan på Cloettas verksamhet övervakas dagligen  och att man hittills har noterat en begränsad effekt.


Hur är situationen för lösviktsgodiset?


- Cloetta bedömer att kundernas efterfrågan av lösviktsgodis tillfälligt kommer att kunna påverkas negativt. Vi för en löpande dialog med våra kunder för att säkerställa leverans utan några störningar samt för att anpassa oss till förändrade konsumentbeteenden.


Hur kan den kommande påskhelgen påverkas och vad betyder det på sikt? 


- Låt oss låta bli att spekulera. Det är för närvarande inte möjligt att bedöma den potentiella påverkan detta kan ha på den kommande påskförsäljningen.



Ska man uppmuntra butikerna att lyfta fram förpackat godis så att man inte tappar försäljning totalt? 

- Som sagt, vi för en löpande dialog med våra kunder för att säkerställa leverans utan några störningar samt för att anpassa oss tillsammans till förändrade konsumentbeteenden.


Hur ska man få konsumenterna att fortsätta handla? 

- Som livsmedelsföretag har konsumenthälsan alltid varit en prioritering för Cloetta. Vi för en löpande dialog med kunderna och de lokala livsmedelsmyndigheterna och utvärderar kontinuerligt situationen. Enligt den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) och Livsmedelsverket, finns det ingenting som tyder på att smittan kan spridas via livsmedel. Konsumenterna kan fortsatt välja att unna sig godis, nötter och choklad, säger Anna Bartholf.

 

lagret 

 Candy Peoples lager. Foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

För bara två  veckor sedan intervjuade vi Candy Peoples ägare och vd, Jacob Youseff. Han sa bland annat då att det kommande året nog skulle bli det bästa i företagets historia. Detta om något visar hur snabbt allt kan ställas på ända. Hälften av Candy Peoples försäljning på 300 miljoner kronor är lösviktsgodis

- Vi påverkas inte bara av att den inhemska försäljningen minskar. All vår export har stoppats. Danmark och Norge, som är stora marknader för oss, har stängt av all lösvikt.

Stora lager måste tas om hand. Huset måste ses om totalt sett. Jacob säger att han vaknar med en klump i magen varje morgon men att hans överlevnadsinstinkt kommer att leda både honom och företaget framåt.

- Det är nödvändiga neddragningar och hårt arbete som gäller.

Han menar att lösvikten, trots SLV:s information, blivit en slags måltavla. 

- Jag önskar att de handlare som säljer mycket lösvikt skulle ta ställning för denna mest lönsamma del av godisförsäljningen. Det kan man göra genom att lägga fram plasthandskar och alkogel, genom att ha engångsskopor, packa om i småpåsar, kanske till och med ha någon extra personal till hands. Då skulle man säkert kunna övertyga en hel del av de tveksamma kunderna.

 

ulrika wallberg

Ulrika Wallberg, vd. Foto: HEMMAKVÄLL 


Hemmakväll är kanske den kedja som mest förknippas med lösviktsgodis. Här handlar det om stora volymer och mycket pengar.

- Vår långa fina tillväxtsvit har brutits de senaste veckorna och vi ser för närvarande ett kännbart tapp. Exakta siffrorna varierar där lösgodis minskar något mer än övriga kategorier och köpcentrum har färre kunder än andra butikslägen, säger vd Ulrika Wallberg.

Hemmakväll tar sina kunders eventuella oro på största allvar. 

- Vi följer ständigt senaste uppdateringarna kring Covid-19 och de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten och regeringen. Samtidigt känner vi oss trygga i våra kategorier och sätt att arbeta.

Vilka åtgärder vidtar ni just nu? 

- I grunden håller vi oss till vår plan och arbetssätt. Vi förstärker vissa områden som redan i utgångsläget är av högsta prioritet för oss – hygien och kvalitet. Både för vår personal och våra kunder. Information relaterat till Covid-19 har vi skickat till våra kunder och frågor & svar finns på vår hemsida. Vi tidigarelägger också vissa redan planerade satsningar.


Den stora godishögtiden påsk närmar sig. Hur viktig är den för Hemmakväll totalt sett?

- Påsken är även för Hemmakväll en av de större godishögtiderna under året och vi är i full gång med att lyfta fram spännande nyheter, favoriter tillbaka i sortimentet och påskrelaterade erbjudanden, avslutar Ulrika Wallberg.

 

 andersstefanchoklad

Stefan Ragnarsson, Go Banana. Foto: GUNILLA PIHLBLAD


Stefan Ragnarsson driver två Go Banana-butiker i Borås och är dessutom en av delägarna till konceptet som sådant. Han berättar att försäljningen totalt har påverkats av coronakrisen och att det är lösvikten som tagit mest stryk.

Vad man kan göra i en situation som denna? 

- Jag tror att man måste se det över tid och att säkerställa att butiken inte faller samman. Att bygga kundförtroende är viktigt både nu och i framtiden. Självklart måste man satsa mer på inslaget i butik. Vi har till exempel testat att ha öppet en timme tidigare två gånger i veckan för seniorer. Detta marknadsförs på sociala medier och det har gett ett positivt gensvar.

 

losgodisslv 

 

Det finns för närvarande ingen information enligt varken den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA), Folkhälsomyndigheten eller Sveriges Livsmedelsverk (SLV) som tyder på att någon har smittats genom livsmedel eller vatten. Livsmedelsverket har tidigare uttalat att lösviktsgodis hittills inte varit orsaken till någon spridning av virus eller bakterier.

Enligt Svenska Livsmedelsverket (SLV) smittar Coronaviruset via små mikroskopiska droppar i luften och inte ens om det hypotetiskt sett skulle finnas virus på lösviktsgodiset, så skulle det smitta. Viruset måste ner i luftvägarna för att orsaka sjukdom och inte ner i magtarmkanalen.
 
På Livsmedelverkets hemsida kan man läsa Svenska Livsmedelsverkets frågor och svar om:
Lösgodis
Coronavirus och livsmedel
 
Källa: Folkhälsomyndighetens frågor och svar:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Källa Svenska Livsmedelsverket (SLV):  
Information om Coronavirus
 

 

 

 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.