Hallå där, Isabelle som har ”huvudrollen” i viral succé!
Klicka på bilden så kan du se filmen.
I slutet av förra veckan dök det upp en film i sociala medier där en innehavare av en Direkten-butik, uppmärksammade sina kunder på att de var mer välkomna än någonsin. Den filmen fick flera ringar på vattnet och har visat sig vara ett riktigt lyckat initiativ.
Hur gick det här till Isabelle Andersson, Direkten Tidaholm?
- Förra onsdagen kom Marcus Staf in till mej i butiken. Han driver Mcutproduktion och hade på eget initiativ kontaktat ett flertal butiker för att göra en film som vi kunde sprida på våra sociala medier angående den svåra situationen alla småföretagare hamnat i. Han ville inte ha en krona betalt utan han såg det istället som sin möjlighet att kunna hjälpa oss. Och utan att tveka tackade jag ja.
Samma dag spreds filmen på butikens Facebook- och Instagramsidor som en löpeld. Och då såg Carina Holmgren på Direktens servicekontor detta. Hon kontaktade Isabelle och frågade om hon ville göra om den i en allmän "Direkten-anda" och även då svarade hon ja utan att tveka. Sedan gick det fort. Redan dagen efter var det en ny inspelning där budskapet anpassats lite för att kunna fungera för alla butiker runt om i landet.
Hur gick det till att spela in den?
- När jag tackade ja till Marcus fick jag en timme på mej, sen skulle han komma tillbaka med kameran. Min första tanke var ”attans, jag har inte fixat håret idag”. Men sen kom min andra tanke ”det här kan faktiskt bli riktigt bra”. Det hade börjat tunna ut på kunder i butiken tidigare i veckan och jag såg vår chans att nå ut med att vi finns här som vanligt, erbjuder hemleverans och att vi småföretagare behöver kunderna mer än någonsin.
Själva filmningen gick på fem minuter och inom en timme hade Marcus skickat över det färdigredigerade materialet. Isabelle följde inget manus utan fick ställa sig framför kameran och tala från hjärtat.
- Vi brukar göra egna filmer och lägga ut som vi får riktigt bra respons på. Men denna var den första i sitt slag då det låg allvar i budskapet.
Vilka reaktioner har du fått?
- Vi har fått enormt fina reaktioner från såväl kunder som andra butiker. Och redan dagen efter kände vi att fler kom för att gynna oss.
Gör ni något annat speciellt i din butik för att sprida samma budskap?
- Förutom att vi nu erbjuder hemleveranser tänker vi låta den här filmen få all uppmärksamhet. Samtidigt ska vi försöka hitta nya vägar för att nå ut och försöka rädda den lokala handeln.
Bild från Direktens Facebook-sida
Carina Holmgren på Direkten menar att det är angeläget att kommunicera hur viktigt det är att måna om våra småföretagare och den lokala handeln nu.
- Att vi valde att göra en film beror främst på att det är ett bra format att använda i sociala medier. Vi visste att vi ville förmedla ett budskap där vi bad våra kunder att stötta sin lokala servicebutik; …att vi behöver ditt stöd idag för att kunna serva dig i morgon.. och att det skulle bli rörligt material, säger hon och berättar att tanken var att man skulle göra en produktion från centralt håll.
- Men när vi upptäckte filmen som Isabelle lagt ut kände vi ”varför uppfinna hjulet igen?”. Filmen och Isabelle var jättebra och att dessutom låta en Direktenbutik ute i landet synas och höras, gjorde att vi kom bort från det storstadsfokus som det annars lätt blir. Vi tog helt enkelt snabbt fram ett nytt manus som kunde fungera för hela kedjan. Firman som gjort båda filmerna syns på filmens eftertexter, även han är ju småföretagare och behöver all hjälp han kan få. Extra viktigt i dessa dagar att hitta goda samarbeten.
Carinas och Direktens förhoppning är nu att kedjans 36 000 följare på Facebook ska fortsätta besöka butikerna minst lika mycket som tidigare.
- Från det att vi såg Isabelles film på Facebook första gången till vi publicerade den nya filmen på samtliga Direktens Facebooksidor, tog det ungefär 24 timmar. Vi var extremt snabbfotade och tillsammans försöker vi göra skillnad.
Carina Holmgren tycker det är extra roligt att just Isabelle Andersson har huvudrollen i den här filmen eftersom hon har en av de butiker som redan är väldigt duktiga på att jobba med sociala medier. Dessutom kreativ med andra aktiviteter i sin butik.
- Filmen rullar på Facebook, där vi också kör den som sponsrat inlägg. Den är även publicerad i våra övriga sociala medier, avslutar Carina medan Isabelle får sista ordet.
- Filmen fick verkligen den effekt vi önskat och vi fick fram budskapet: ”Tillsammans är vi starka”.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
https://www.facebook.com/DirektenSE/videos/2926582994052205/