Goda exempel i tuffa tider
Mats Pålsson laddar drönaren. Foto från filmen.
Problem gynnar kreativitet och föder idéer. Och ibland måste man kunna ”skratta åt eländet”. Under de senaste veckorna har vi sett många goda exempel på vad man kan göra i en tråkig situation. Det kan vara allt från att leverera snabbmat med drönare, så kallad ”fly thru” till att skapa bakelser som ser ut som toarullar!
Det sistnämnda har fått enormt mycket uppmärksamhet och handlar om Café Råtorp i Karlstad som drivs av Åsa och Henrik Berggren. När kunderna blev färre började de testa att göra olika varianter av toarullar.
Det slutliga resultatet blev en sockerkaka med smak av hallon och choklad och det hela blev såväl en viral succé som en försäljningsdito.
Bild från Råtorp Cafés Facebook-sida.
”De två första dagarna sålde vi 1 000 stycken. Kunderna kommer in och skrattar och säger att de vill ha ”två dassrullar tack. De tycker att det är jätteroligt”, säger Åsa och Henrik i Expressen varifrån vi citerar vidare:
”Vi vet hur tufft det är för alla företag i dessa tider, stora som små. För en vecka sedan hade vi nästan inga kunder alls, men nu har vi jättemycket att göra. Det är inte så många som sitter och fikar här men många köper med sig hem. Vissa knackar på fönstret för de inte vill gå in men vi löser det ändå, säger Åsa Berggren, och fortsätter:
– Vi måste göra något som vi kan skratta åt, inte bara negativitet. Det är säkert folk som tycker det är dumt, vissa kan ha problem med magen. Men man får ta det med en klackspark.”
På tidningens fråga om de kommer att fortsätta med dassrullarna svarar konditorparet att det beror på efterfrågan.
Här kan du läsa mer om succébakelsen:
https://www.facebook.com/caferatorp/photos/a.176514039032609/3377460848937896/?type=3&theater
https://www.expressen.se/gt/asa-och-henrik-fick-en-dassig-succeide/
Foto från filmen.
Mats Pålsson, Sibylla Sydhamnsgatan i Helsingborg, står gravallvarlig i ett filmklipp och påstår att de håller på att utveckla en tjänst med att köra ut beställd mat med hjälp av drönare som ska kunna landa på till exempel balkongen hos beställaren. Slutklämmen är att ”under tiden så tar vi emot telefonbeställningar som vanligt och om ni betalar med swish så är det bara att hämta i luckan”.
Klippet är proffsigt . Har ni gjort det själva?
- Det är en god vän till mig som driver ett bolag, NPP Photo, och både han och jag tycker om att ha lite spex för oss, säger Mats och påminner om en populär film för några år sedan av samma upphovsman.
- En av mina anställda, Ida da Silva, var med i Idol och det såg vi till att dra nytta av i vår egen marknadsföring.
Här kan du titta på filmen och nedan finns en del andra exempel att inspireras av.
Foto från Ica Vintrosas Facebook-sida.
Många är de dagligvarubutiker som satsat på att ha öppet tidigare för riskgrupper. Både stora och små butiker erbjuder hopplockning av varor på beställning och hemkörning. Och detta är ju alldeles utmärkta sätt att både hjälpa och bibehålla sina kunder.
Här kan du se ytterligare exempel på bra tips för sociala medier. Kanske inte lika roliga som de två ovanstående. Men väl så anpassade och behjärtansvärda.
https://www.facebook.com/norrakershandel/photos/a.627051143984458/2894999570522926/?type=3&theater
https://www.facebook.com/302549423105180/photos/a.816522325041218/3493167430710014/?type=3&theater
Ett annat exempel på åtgärd med liknande syfte, det vill säga att hjälpa till - och samtidigt få lite goodwill, kan ni se här:
https://www.facebook.com/Pressbyran/photos/a.408770026310/10157616342901311/?type=3&theater
Slutligen, lite tips från mässan Fastfood & Café:
http://view.ndc.easyfairs.com/?qs=65c4d9fc98263e76d97b89e4aa232c2928b187f24820e1e51938528d39f8dbc93ce8ca4043d16f9d940d2d27ec2a6d61bf3fdb341dda88d3eda5a2083706b9e3ce9d7488b057efdb9d69da310a96e0a4