För våra medlemmar:

Långsiktigt arbete slår väl ut i coronatider

framsida


Den här artikeln handlar om en convenience-butik som ökar sin försäljning just nu. Men inte tack vare att man hittat på något extra. Utan för att det sätt man valde att jobba på när man startade för ett drygt år sedan, visat sig passa de behov och den situation som nu är så tydlig.
 Välkommen att titta in hos Kioskpiraten i Luleå.

- Jag nästan skäms över att säga hur bra det går för oss. Att vi slog försäljningsrekord förra veckan och försäljningen i söndags var dubbelt så hög som vanligt, säger Håkan Nedlund som sedan mars 2019 driver butiken tillsammans med sin fru Anneli.

Men inte ska han skämmas. Tvärtom. För om man jobbar efter visionen att ”ingenting är omöjligt” och inställningen hela tiden är ”vi löser det”. Och dessutom har texten ”butiken med världens trevligaste kunder” på sin hemsida. Ja, då anar man att det kan gå bra för butiken i fråga som nu så att säga skördar frukterna av ned nedlagda arbetet.

agarna

Anneli och Håkan Nedlund, ägare till Kioskpiraten i Luleå.

Både Håkan och Anneli har branschbakgrund från jobb med Luleå Hockeys kiosker. Hon är fortfarande verksam som chef för dessa. Han driver den egna butiken där hon hjälper till ibland.. Bland annat genom att via sin kallskänke-utbildning se till är det viss klass på mackorna i butikskaféet. Och det är inte bara mackorna det är klass på. Ena dottern är konditor och står för den andra delen av caféutbudet. Snacka om inhouse-kompetens!

Håkan själv har jobbat som säljare i olika sammanhang, delvis med koppling till branschen, och det var så han fick nys om att Kioskpiraten var till salu. Det är en speciell lokal där det tidigare varit en Icabutik, försäljningsytan är 350 kvadratmeter. Den ligger i ett bostadsområde med cirka 6 000 personer, Bergnäset, en kilometer från stadskärnan.

- Vi renoverade hela lokalen men behöll ändå den lite gammeldags känslan genom att kalla den ”kiosk”, säger Håkan och berättar att utöver det vanliga kiosksortimentet så säljer man isländsk och finsk konfektyr, present- och partysaker och mycket Moomin-produkter.

- Vi blev ombud för både Svenska Spel och ATG och så har vi då caféet med 30 sittplatser inne och en altan med 20 platser på sommaren.

losvikt

Godis står för en tredjedel av omsättningen.

Två tredjedelar av kunderna är stammisar och mycket lojala. Att ge alla kunder superbra service är en självklar del av affärsidén, liksom att det alltid ska hända något i butiken. Under hela året har aktiviteterna avlöst varandra och Facebook är plattformen för att berätta om dem.

- Vi planerar så att kunderna engageras. Det är tävlingar av olika slag och under december hade vi en julkalender med nya erbjudanden varje dag.


kioskpiraten tavling

Det ska alltid hända hända något i butiken.

Redan vid övertagandet hade Håkan och Anneli klart för sig att de skulle satsa på e-handel för att nå ut till nya marknader. Exempelvis med det finska godiset som de var ganska ensamma om. Man har sålt på nätet på ett förenklat sätt hela tiden, genom att kunder beställer via sms eller chatten på Facebook. Men från och med nästa vecka startar man en riktig webbutik där hela sortimentet kommer att finnas för beställning.

Och så var det detta med ”prenumeration”. Vad är det?

- En idé hur man göra för att knyta kunderna ännu starkare till sig. Man tecknar helt enkelt ett avtal på tre, sex eller tolv månader, och betalar via autogiro. Det handlar ofta om stockar med snus eller något annat som vi säkerställer ska finnas hemma. Inga speciella rabatter utan mera som en service.

kioskpiraten spelavd

Spelet fungerar bra och kaféet är en viktig del av den stora butiken.


Hemleveranser har funnits hos Kioskpiraten sedan tidigare, men har nu blivit en extra uppskattad service.

- För 30 kronor kör vi ut varor i närområdet efter stängningstid. Ska vi in till centrala Luleå kostar det 50 kronor och utanför tätorten blir det ytterligare påslag. Betalning sker med swish och tjänsten har nu ökat betydligt. Eftersom vi har många äldre kunder så märker vi ju att de inte kommer hit längre. Men de som kommer handlar mer än vanligt och de som stannar hemma beställer för hemkörning. Därav ökningen, säger Håkan och berättar om en lite udda beställningskund.


- Corona-situationen har lett till att isbrytarna som är stationerade här i hamnen har fått landstigningsförbud. Vi kör dit allt de behöver och det har visat sig vara en hel del.

Alla äldre har inte isolerat sig totalt och vissa uppskattar därför servicen med extraöppet tidigt på morgonen två dagar i veckan.


kioskpiraten bakverk2

Men en fru som är kallskänka och en dotter som är konditor, kan man knappast misslyckas ...


Under 2019 sålde Kioskpiraten för cirka sex miljoner exklusive spel och Håkan Nedlund räknar med mellan åtta och nio miljoner i år. En tredjedel är tobak och det ska då tilläggas att det inte är en utpräglad lågprisprofil. En tredjedel är godis och övriga sortimentet samsas på resterande tredjedelen, där glass är en viktig ingrediens. Kedjetillhörigheten är Privab/MyWay även om butiken har sin egen profil.

- Vi hade planerat mjukglasspremiären till 1 maj men slog till en månad tidigare i år. Många trodde nog det var ett aprilskämt, men nu är vi igång och det har varit bra fart från början.


Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder: KIOSKPIRATEN


post emd hjartan

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40