Direkten vill ge butikerna verktyg, stöd och inspiration

svante

Svante Törnqvist, vd Direkten.

Många har det jobbigt ute i butik nu, en del har det något bättre. Allt beroende på läge. Av Direktens 309 butiker har hälften rätt stora svårigheter medan hälften klarar sig någorlunda eller riktigt bra. En fjärdedel har till och med ökat sin försäljning markant.
- Det går att sälja mer och många butiker är oerhört snabbfotade och kreativa samtidigt som vi försöker ge dem verktyg, råd och aktiviteter av olika slag, säger Svante Törnqvist, vd på Direkten.


Svante och övrig personal på Direktens servicekontor jobbar för högtryck och har mer än någonsin att göra. Kontakterna med såväl butiker som leverantörer är också mer omfattande än vanligt. Och en del butiksägare behöver verkligen prata av sig.

- Dels har vi all information om hur man ska förhålla sig till nya regler, hur hygienen ska skötas och hur kunderna ska tas emot. Dels alla aktiviteter och kampanjer som vi gör tillsammans med leverantörerna för att butikerna ska bli ännu mer intressanta, säger Svante och berättar att diverse nya kampanjbidrag har skapats.

- En normal månad publicerar vi cirka 15 nyhetsartiklar internt. De senaste 30 dagarna har vi passerat 60 nyheter och de har alla verkshöjd.



De olika nya kampanjersättningarna kommer månadsvis och grundar sig i att man nu levererar en ännu högre följsamhet.

- Ersättningen kan räcka till att skapa egna lokala bra kampanjerbjudanden utöver vårt centrala program, exempelvis fylla upp ett stort påskägg och lotta ut det på Facebook. Men det är troligt att just nu så går ersättningarna främst in i den totala ekonomin i butikerna.


Direkten har sett över alla sina kostnader och intäkter centralt för att kunna ge ytterligare stöd till sina butiker. Och just idag har man fatt ett beslut om att sänka medlemsavgiften för maj månad med 50 procent.

- Det är en engångsåtgärd som förhoppningsvis hjälper till lite extra. Dock är det de stödåtgärder som myndigheterna tar fram som kan ge mest effekt. Utan dessa är all butiksrelaterad handel hotad, poängterar Svante Törnqvist.


simhallskiosken paskagg

Exempel på lyckad Facebook-kampanj: Direkten Simhallskiosken i Kiruna.

Ett roligt exempel på lyckad lokal påskkampanj var den som Direkten Simhallskiosken i Kiruna gjorde i veckan. Inlägget har redan nått ut till 25 600 personer och skapade cirka 600 delningar och lika många kommentarer. Förhoppningsvis ger grepp som detta även ökad försäljning - långsiktigt. Och enligt Svante så är det just försäljningen man måste fokusera på när man har dragit ner så mycket man kan på sina fasta kostnader. Samtidigt så är han ytterst tveksam till åtgärder som att försämra sina öppettider. Det är bättre att försöka tänka nytt.

- Det är väldigt viktigt att försöka tänka positivt och nytt för alla företagare nu. Om man börjar spekulera i sin egen undergång så stannar utvecklingen upp. Vi jobbar mycket med centrala verktyg, inte bara för Facebook. Vi uppmanar kontinuerligt butikerna att hitta på egna saker genom att förmedla tips och idéer från deras butikskollegor och från oss på servicekontoret.
Ett litet videoklipp kan till exempel göra skillnad, det vet vi. En ommöblering och omprioritering bland butikens olika kategorier kan göra underverk. Just nu är även kundströmmarna inne i butikerna lite annorlunda och det gäller att hålla ögonen öppna för att följa med i detta.


direkten avstandsmarkeringar. kvadrat

Ännu ett exempel från Simhallskioskens Facebook-sida.

På Direktens eget intranät delar man som sagt med sig av idéer och råd. Svante slås av vilken kreativitet den tråkiga situationen ändå föder. Många nya tankar tänks och inspiration uppstår. Det sker förändringar nu som förhoppningsvis ger fin effekt när man kommer ut på andra sidan om corona. Han poängterar också att man ska utnyttja alla möjligheter att visa upp nyheter lite extra mycket nu, Direkten är duktiga på nyheter och nu tar säsongen med glass fart ordentligt och nyheter på dryck är alltid viktiga.

- Att jobba med sociala medier är både nödvändigt och kul. Kombinationen av centralt och lokalt material är perfekt. Men det är de förändringar som nu görs fysiskt i butik som är totalt avgörande. Det är bråttom och man måste ofta prova sig fram till den bästa lösningen.

abytravet entren mot massan med skyltar

Butiker med stor spelomsättning har det generellt sett tuffare än andra. 
(Butiken på bilden har inget direkt med texten att göra)


Men man kan inte bortse från att många har det oerhört tufft. De butiker som har stor spelomsättning, framför allt via Svenska Spel, har det generellt sett jobbigare än andra. Även lägen där man är beroende av kontorsfolk och resenärer drabbas mycket hårdare än andra, medan de som har mycket paketutlämning märker av ökad trafik. Och ännu bättre - paketkunderna verkar handla betydligt mer nu än tidigare.

Svante Törnqvist tror också att begreppet kompletteringshandel börjar bli något som verkligen existerar på riktigt.

- Det passar kunderna att handla i de mindre butikerna. Dels för att man vill stötta dem, men också för att de inte vill gå i stora butiker i onödan. I servicehandeln går allt snabbt och smidigt och vårt sortiment kan också passa om man vill unna sig något extra i allt det tråkiga. Kompletteringshandelns existens har varit en god kontorstanke, den har egentligen inte funnits. Men nu ser vi faktiskt att den tagit fart rejält på sina håll. Kunder byter inköpsbeteenden radikalt och har man då anpassat sortimentet och exponering så kan man bli en riktig vinnare. Under mars månad så ökade vår varuförsäljning i de 200 butiker som vi kan följa POS-data på med nästan nio procent. Det är väldigt bra siffror, problemen ligger inte där.

Samarbeten med leverantörerna är viktigare än någonsin och Svante nämner som exempel en gemensam satsning med ATG i syfte att ge butikerna en extra slant under några veckor. Han avslutar med en kombination av tips och en önskan.


direkten nora ko 450

Om man har möjlighet, kan man försöka att sälja utanför butiken. Men det finns mycket att göra även på insidan.


- Försök att sälja och visa upp er lite mer även utanför butiken om ni kan och får. Lyft ut produkter på rullvagnar, varför inte ställa ut glassboxen eller en impulskyl för dryck. Prova, gör om och prova igen. Hitta produkter som passar ute och testa även nya produkter, blommor kanske eller en tokstor exponering av chips. Exponera snyggt och skapa gärna smarta paketerbjudanden. Det är viktigt att det syns att ni finns och att ni vill göra affärer. Ta betalt ute med ute swish om så behövs för att oroliga kunder ska känna sig trygga. Bedöva era kunder med trevligt bemötande och fantastisk service. Fråga dem vad de behöver och försök anpassa ert erbjudande.


Det finns så klart begränsande regler utanför butikerna och man önskar ju verkligen att dessa snabbt kunde lättas på av kommuner och fastighetsägare. Vem vet, det kanske lönar sig att stöta på och vara lite jobbig i frågan. För vem vill egentligen försvåra en företagares hårda kamp just nu?

- De som är extremt och överdrivet lösningsorienterade, är de som kommer att lyckas nu och sen, avslutar Svante Törnqvist.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.