Dagliga kontakter med kedjans butiker
Butikerna i MyWay-kedjan följer samma mönster som branschen i stort. Det vill säga att vissa klarar sig ganska bra medan andra har hamnat i mer eller mindre svåra lägen.
Vi jobbar mycket med att ha dagliga kontakter med våra medlemmar, säger Christina Bredberg, butiksansvarig.
Värst är det för de butiker som ligger vid reseknutpunkter.
Vi har 16 stycken i t-banelägen. De har tappat 90 procent av sin omsättning. Tre har stängt igen. Dessbättre har ingen behövt gå i konkurs, säger Christina som tillsammans med övriga inom kedjan jobbar hårt med att informera och aktivera.
Vi mejlar ut dagliga korta informationer med uppdateringar om det allmänna läget. Det är viktigt att alla får koll på vad de eventuellt kan få stöttning med.
Men det handlar också om hjälpmedel till butikerna. Som plexiglasskydd till kassorna och dekaler om avstånd till golven.
I en nystartad Facebook-grupp delar butikerna med sig till varandra av goda erfarenheter, idéer och tankar. Exempelvis kan det handla om lösviktsgodis och tips som att man spärrar av avdelningen och har en personal som plockar på beställning.
Kunderna ska inte ens behöva gå in i butiken utan kunna få kontakt med personal som sedan hämtar det man vill ha.
Christina Bredberg, butiksansvarig på MyWay.
De flesta jobbar på som vanligt trots att kunderunderlaget tunnats ut och Christina menar att man inte ska tveka att driva kampanjer och att man måste försöka hålla humöret uppe även om det självklart är svårt.
- Man ska tänka framåt, på att det finns ett liv efter Corona. Och då är det hanteringen av ekonomin som står i fokus. Exempelvis kan vi via avtal med Wasa Kredit få uppskov sex månader med fakturor på ett fiffigt sätt då kostnaden fördelas ut på kommande betalningar.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD