Skip to main content

Lifvs fortsätter sin utmanande resa

dorrpartiet


13 butiker är i gång och snart blir det 15. Innan sommaren 22 och på sikt gäller fortfarande målet 300 obemannade butiker i Sverige.
Men det är inte utan hinder och utmaningar, säger grundaren och vd:n Bea Garcia som dock inte låter sådant stoppa innovationer och fortsatt expansion.

Bea Garcia menar att det inte är så enkelt som det kanske ser ut när den ena pressreleasen efter den andra berättar om nya butiker i olika kluster runt om i landet. Både på grund av tekniska utmaningar och kommunala tolkningar.

- Bygglovsfrågorna kan ibland vara kniviga. Men hinder är till för att hoppas över och det gör vi också.

Lifvsbutikerna byggs upp i kluster om fem där en butikschef ansvarar för samtliga samt för färskvarulagret. En nyhet är att man jobbar med direktleveranser från sina leverantörer, en helt egen logistik håller alltså på att byggas upp. Utöver de klusterrelaterade lagren har man några större utplacerade på lämpliga ställen.

_ Vår logistikschef med team har gjort ett fantastiskt jobb och leverantörerna har backat upp oss väldigt bra.

int kylfrys

Ena långväggen består av kylar och frysar.

Efter de 22 etableringarna till sommaren ska man stanna upp och utvärdera. Därefter gå vidare med i första hand de 100 färdiga platser som man har lokaliserat. Det långsiktiga målet har sedan starten angivits till 300.

- Det är vad vi siktar på.

Ett annat mål för Lifvs är att ha 100 kunder per dag i varje butik och att snittkvittona ska ligga på 100 kronor.

- Där är vi när det gäller vissa butiker och i andra har vi fortfarande en bit kvar.


dorrpartiet

Det är inte ovanligt att öppningarna uppmärksammas mycket i media.

Lifvs får mycket lokal PR vid sina etableringar. Media tycker helt enkelt att det är en ”god gärning” för trakten och skriver mer än gärna om satsningarna. Från kedjan jobbar man samtidigt med traditionell marknadsföring, både via sociala medier, mejl och flyers.

- Men butikscheferna med sin lokala anknytning är de allra viktigaste ambassadörerna, säger Bea Garcia som tillsammans med sin medgrundare Daniel Lundh gjort en resa som hon beskriver som ibland lite smått ofattbar. Just för att det gått så snabbt.

Vi är nog båda två dåliga på att stanna upp och reflektera. Och vi ser verkligen fram emot att få förse ännu fler platser med något som de saknat och behöver.


beadaniel butik

De är inte helt omöjligt att träffa en personal  butiken. Det gäller bara att komma vid rätt tillfälle.

Tekniken är en stor del av den succé som Lifvs måste betraktas som. Den plattform man byggt upp lever nästan sitt eget liv och konceptet väcker intresse internationellt. Lifvs är lika mycket ett foodtech-bolag som en livsmedelskedja.

Den 16 mars fick bolaget en kapitalinjektion genom befintliga aktieägare samt det familjedrivna ägarbolaget Herenco. Injektionen ska hjälpa till att öka etableringstakten i Sverige och på sikt bädda för en internationell expansion. Rapporteringen har handlat både om bolagets teknikdrivna affärsmodell och det faktum att serviceflykten från glesbygden ingalunda bara är en svensk företeelse. På platser där det saknas service eller tidigare funnits en butik, etablerar Lifvs inte bara matbutiker, utan naturliga mötesplatser.

- Vi tycker Lifvs är ett mycket spännande bolag och är imponerade över vad de har lyckats åstadkomma på så kort tid. Från Herencos sida värdesätter vi att få vara med i ett bolag som leder utvecklingen av obemannade butiker, sa Ulf Rostedt, vd i Herenco Invest, i ett pressmeddelande i samband med kapitaltillskottet.

mejl

Som kund får man kontinuerlig information via mejl.

Tekniken är framtagen för att vara så enkel och användarvänlig som möjligt. Kunden skaffar nyckel genom att ladda ner en app och registrera sig med ett kort där köpen sedan betalas ifrån. Man scannar av streckkoderna med appen direkt från varan eller hyllkanten. Pengarna dras därefter automatiskt från kortet och man får kvitto via mejl.

Lifvs butiker finns idag här: Frösundavik (Bålsta), Krägga (Bålsta), Bredsand (Enköping), Eket (Örkelljunga), Östra Karup (Båstad), Åsljunga (Örkelljunga), Ulleråker (Uppsala), Ultuna (Uppsala), Öna (Mora), Holsjunga (Svenljunga), Östra Frölunda, (Svenljunga), Grimsås (Tranemo). 




Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD
vars premiärtur som kund i en Lifvsbutik du kan följa här genom att klicka på bilden.

gunilla bild filmen