Läget betyder mycket för hur det går

 sibylla ext

 

Sibyllakedjan som helhet tappar försäljning på grund av coronakrisen. Men samtidigt finns det enskilda restauranger som klarar sig bra tack vare läget. En centralt framtagen beställningsapp, samt drive in-försäljning, betyder mycket för att minska tappet.

- Utvecklingen för våra restauranger är för många mycket tuff med ett generellt försäljningstapp på 20 procent, säger Per Stenlund, tf vd på Sibylla. Vissa har det betydligt tuffare än andra som klarat sig mycket bra. Skillnaderna så här långt verkar vara att centrumlägen klarar sig sämre. Vi ser också att det största tappet framför allt ligger på kvällar och helger.

Torbjörn ”Tobbe” Nordlander och Åsa Wretman driver två Sibyllarestauranger. En i Älmhult och en i Falkenberg. Den sistnämnda öppnade de förra sommaren.

sibylla falkenberg agarna

Åsa Wretman och Tobbe Nordlander, Sibylla Älmhult och Falkenberg.

- I Falkenberg har vi ju inga fjolårssiffror att jämföra med,  men kollar man försäljningen innan Corona bröt ut så har vi tappat nio procent. Eftersom vi är nystartade så är vi extra känsliga för en nedgång, säger Tobbe och fortsätter med läget i Älmhult som onekligen är lite speciellt, alldeles intill det stora IKEA-varuhuset.
 

- Alla evenemang som var planerade på handelsplatsen såsom dansbandsgala, Rally-SM mm har ju blivit  framflyttade, så vi var på väg mot en nedgång när plötsligt IKEA beslutade att stänga alla sina restauranger i Sverige. Det har så klart gynnat oss och i stället för att säga upp personal och dra ned på timmar, har vi nu full sysselsättning och håller som bäst på att nyanställa. Detta är vi förstås väldigt glada över.

Per Stenlund berättar att fokus sedan den 11 mars har varit att i första hand förhålla sig till de direktiv och allmänna råd som myndigheterna påkallat.

- Vi ser denna situation som ett mycket stort samhällsproblem där vi alla sätts på prov genom att tillsammans verkligen förenas i kampen mot en allt för snabb smittspridning.


- För vår egen del så ställde vi direkt om fokus mot att förbereda oss på det förväntade försäljningstappet genom att förändra och fokusera på direkta, snabba och specifika lösningar för att påvisa för våra gäster att vår mat fungerar alldeles utmärkt att beställa och ta med hem. 


mat pa disken

Det resulterade bland annat i kampanjpaket med ”Hemburgare” där fokus var att på individuell restaurangnivå gå ut via sociala medier och beskriva vilka möjligheter det finns att kunna beställa sin mat för avhämtning, drive in eller hemkörning.


- På rekordtid utvecklade och lanserade vi vår beställnings- och betalapp som ger våra gäster en ännu bättre möjlighet att genomföra helt kontaktfria affärer med oss. Tack vare ett fantastiskt arbete av mina medarbetare och de partners som vi jobbat med så har detta varit möjligt. Vi har också startat en test med utkörning via taxi. Vi har visserligen avtal med de etablerade utköringsföretagen, men de har fullt upp eftersom de kan erbjuda sina tjänster överallt.

Tobbe Nordlander är mycket nöjd med den nya appen. Gästen beställer och betalar i den och hämtar sedan maten i kassan eller i driven, smidigt och tryggt.


- I både Älmhult och Falkenberg ligger vi i startgroparna för att lansera hemkörning. Lite knepigt på mindre orter men vi tror och hoppas att vi nu hittat lokala aktörer som kan leverera.

Det Tobbe märkt på gästernas köpbeteende är att fler och fler använder sig av drive in istället för att gå in och beställa. 

- I Älmhult har vi till och med haft pensionärspar som promenerat i driven och tagit med sig maten hem, käckt! Det märks också att alla gäster respekterar att hålla avstånd på 1,5 meter och att inte sitta för tätt i restaurangen. Handsprit finns också på servicestationen och vi är väldigt noga med desinficering.

sibylla


På Sibylla centralt har man sett till att hålla sina restauranger underrättade om vad som händer och vilka direktiv man har att förhålla sig till.

- Informationen har vi skickat ut via vårt intranät och i vissa fall även förstärkt med sms som när direktivet kring ”bordsservering” felaktigt kommunicerades ut av myndigheterna. Vi har löpande tillsett att alla våra restauranger fått material och dekaler att skylta med, säger Per Stenlund som tycker att det finns en del att önska gällande de olika stödpaket som staten erbjuder. Inte minst kring hyresstöd, arbetsgivaravgifter och direkta stödlån eller liknande för att kunna hålla igång verksamheten. 

- Hela vårt gäng, från den enskilde anställde ute på restaurangen till vår styrelse, jobbar idag med ett engagemang och vilja som överträffar det mesta jag varit med om. Allt för att Sibyllarestaurangerna och våra gäster ska känna att vi står upp för samhället och gör allt för att de ska kunna få tillgång till vår mat, i en säker restaurang - via luckan, drive-in eller olika typer av hemleveranser.

asa och tjejer som jobbar


Och i Falkenberg och Älmhult, precis som på många andra ställen, kämpar man på och är positiva.
 
- Vår otroligt populära glassverkstad där vi bjuder på mjukglass och barnen själva får pimpa sin glass, har vi ju fått ställa in. Men vi fortsätter så klart att bjuda barnen på en liten bägare varje helg, efter att maten är uppäten förstås. Vi hade även en liten påskäggstävling där flera barn vann presentkort på Fun Box. Det resulterade i många glada familjer, avslutar Tobbe Nordlander.
 
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.