Skip to main content

Hur går försäljningen av tidskrifter?

tidsam


Försäljningen av tidskrifter ser ut att klara sig ganska bra i coronatider. Det finns flera anledningar tror Daniel Andersson, vd på Tidsam. En är att dagligvaruhandeln har en bra utveckling rent allmänt.

- Dels går dagligvaruhandeln, vilken står för 80 procent av Tidsams försäljning, generellt sett bra. Dels är det troligt att många fler köper tidskrifter nu när de har mer ”egentid” hemma. Det finns ett behov av att stänga av sociala medier och nyhetsflöden och istället luta sig tillbaka med en tidskrift hemma i soffan, säger Daniel Andersson.

Tidsam har inte någon direkt fakta om convenience-handeln men man bedömer att det är avgörande var butiken ligger. Finns den på ett reseläge så går det risigt. Men om den ligger där folk fortsatt rör på sig så går det bra.


Det är dock inte enbart positivt gällande försäljningen då det är riktigt tufft på andra håll. 
Flygplatserna är i princip nedstängda, SJ ställer in vart fjärde tåg och betydligt färre människor väljer att åka kommunalt, allt det påverkar tidskriftsförsäljningen negativt. 


- Tidsam följer försäljningsutvecklingen noga, och jobbar hårt för att tillgängliggöra tidskrifter på fler platser samt online där fler konsumenter nu vill hitta just sin tidskrift, avslutar Daniel Andersson.