Greenfood storsatsar inom food-to-go
Greenfood-koncernen gör nu sin största satsning hittills inom den växande kategorin konsumentpackad food-to-go och lanserar varumärket Greendeli.
Först ut att sälja nyheten är Pressbyrån och 7-Eleven.
Greenfood är en av norra Europas största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam, välsmakande och lättillgänglig convenience-mat. Koncernen har bland annat nått stora framgångar med foodtechbolaget Picadeli, som säljer sina populära plocksallader på sju europeiska marknader, och med Salico, som har fem matfabriker och var först i Sverige med att lansera fresh cut.
Nu storsatsar Greenfood inom den globalt växande food-to-go-kategorin och lanserar varumärket Greendeli. Det innebär en helt ny varumärkesidentitet och ett sortiment fem gånger större än tidigare; bestående av god mat med spännande smaker inspirerat från världens olika kök. Inledningsvis finns det 52 olika produkter varav många är vegetariska, men sortimentet ska växa och utvecklas framöver.
– Det här är bara början. Kategorin har saknat ett starkt varumärke med ett brett sortiment, som rymmer såväl klassiker som produkter med nya moderna smakkombinationer i linje med rådande mattrender. Vi vill göra det enklare för konsumenter att hitta god och smakrik mat som underlättar i deras hektiska liv, säger David Bennertun, vd på Greendeli.
Det nya sortimentet, som lanseras både i Sverige och Finland, består bland annat av smakrika ”lager på lager”- sallader, skurna wraps med smaker som kyckling & mango-chili, broccoli & hummus eller yakiniku, samt matiga smörgåsar som Bookmaker sandwich eller Kyckling Ceasar sandwich.
Först ut är Reitan som lanserar Greendeli på samtliga Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Lanseringen är en del av deras storsatsning som ska ytterligare förbättra materbjudandet i sina butiker genom att tillgängliggöra god och hälsosam mat för människor på språng. Produkterna återfinns även på utvalda Coopbutiker, Shell, Circle K, och i utvalda Picadelidiskar.
Den konsumentpackade food-to-go kategorin präglas idag av flera olika leverantörer, varumärken och produkter vilket försvårat köptillfället för konsumenterna. Istället för att erbjuda konsumenter ett brett produktutbud, finns ofta samma sorts produkt fast från flera olika leverantörer. Det är en kategori där väldigt lite innovation skett, men som nu blomstrar tack vare ny beställnings- och betalteknik, inflytelserika mat-trender och det moderna samhället där tid är en bristvara.
– Vi har lagt mycket tid och energi på att undersöka vad dagens konsumenter efterfrågar och hur de gör sina val. De vill ha en tydlig design som gör det lätt att förstå vad produkten smakar, de vill också se produkterna i förpackningen och samtidigt ha fler vegetariska alternativ. Men framförallt så måste det vara gott och därför har vi tillfört mer mod i våra smaker, säger David Bennertun.
Produkterna är designade så att de är lätta att hitta på tio meters håll och samtidigt gör det enkelt för konsumenten att navigera framför butikshyllan. Förpackningarna har setts över och användandet av plast har kraftigt reducerats på flera produkter. Sortimentet ska tilltala både ungdomar på jakt efter en frukost eller lunch, affärsmän som vill äta något snabbt mellan möten eller den som vill äta en måltid efter träningen.
– Greenfoods fokus är att göra hälsosam mat godare, mer tillgänglig och enklare att konsumera. Det är den strävan kombinerat med vårt kontinuerliga digitaliseringsfokus som gjort oss framgångsrika. Detta koncept är ytterligare ett bevis på detta, samtidigt som det är strategiskt viktigt för oss att erbjuda ett riktigt bra sortiment i en spännande och växande kategori, avslutar David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood.