OKQ8 Töre vänder problem till möjligheter


torecamillarichard
Camilla och Richard Lundbäck, OKQ8 i Töre.

- Vi tänkte så här. Antingen kan vi lägga oss ner och dö. Eller också får vi göra vad som göras kan för att överleva. På sikt kanske kunna vända problem till möjligheter.


Det säger Camilla Lundbäck som tillsammans med sin man Richard, driver OKQ8 i Töre.

Denna norrländska anläggning har ett fantastiskt läge där E10 och E4 korsas och med turistflöden under olika säsonger. Förutom bensinstationen och butiken finns här motell och vandrarhem samt egna restaurangen Roady där folk köar för att få plats på helgerna.

Ett läge som visade sig vara väldigt sårbart när coronakrisen blev ett faktum.

Trafiksituationen har påverkats mycket eftersom både norska och finska gränserna är stängda. Folk har permitteras på de stora industrierna i Kalix och Luleå och många arbetar hemifrån. I påsk skulle turistsäsongen ha börjat, vilket rann helt ut i sanden, säger Camilla som berättar att de gjort de självklara sakerna.

- Vi har anpassat öppettiderna efter kundflödet som nu är och permitterat personal. För första gången på många år har vi inte dubbelbemanning på alla pass under öppettiderna på macken.

Restaurangen har drabbats ännu hårdare. Folk är rädda för att komma in även om Roady klarade sig ganska bra eftersom där finns hyfsat med utrymme. À la carten är stängd under vardagarna och luncherna har rullat på som under lågsäsong.

Då dök idén om matlådor och hemkörning upp. Från början tänkt med 70+ som målgrupp och med enkel smakrik vällagad husmanskost.

- Det gick jättebra och allra roligast var att det spred sig så att många andra, inte bara riskgrupperna, vill beställa. Vi kör ut gratis inom Töre och tar en symbolisk summa när vi åker till byarna runt omkring. Vi har även matlådorna till försäljning inne på macken och det är uppskattat av kunderna. De som tidigare köpte färdig ”finduslåda” köper idag vår egen tillagade matlåda.


Camilla märker att många handlar för att stötta, att man månar om det lokala och vill hjälpa till.

- Normalt den här årstiden hade vi sålt ca 600 luncher per vecka. Tack vare matlådorna ligger vi på 500-550 per vecka, varav cirka 120 är med utkörning.



icamilla
Matlådorna har blivit en riktig hit.

 

Planeringen och kockarnas arbete tar tid. Därtill kommer själva utkörningen som Camilla själv sköter. Priset är 65 kronor för enbart maten i en låda. 85 kronor om man beställer en dagens lunch med sallad, bröd och dricka som take away.


- En bonus är att jag möter så många tacksamma och trevliga kunder på mina körrundor. Att man får vara kreativ och hitta på bra överlämningssätt för de som är i karantän. 


Camilla Lundbäck har deltagit i dialogmöten med bland annat kommunens näringslivskontor där hon varit med och påverkat. Till exempel så att alla de kommunalanställda som får 300 kronor i presentkort av arbetsgivaren att handla varor eller tjänster för hos någon av de lokala företagarna i kommunen, har en valfrihet att handla hos de företag som anslutit sig till den inlösningstjänsten som kommunen erbjuder. Dessutom att de hemmasittande gymnasieeleverna ska erbjudas näringsriktig lunch för take away och hemkörning om det är befogat.

Hur länge kan ni hålla ut?

- Både jag och Richard taggas av utmaningar och att bara ge upp, det finns inte på kartan även om det var jobbigt den första tiden. När vi sedan började tänka utanför boxen och när vi såg att det fungerade, så känner vi att det som händer nu, kan vändas till möjligheter även för framtiden. Att vi dessutom har trygga relationer med banken och leverantörerna, har så klart varit viktigt.

GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.