Från katastrof till idékläckning

bred

Att bara sälja inslaget lösgodis fungerar bra för Direkten Sickla.

Kanske är det många som känner igen sig i det som Carina Jönsson, Direkten i Sickla köpcentrum utanför Stockholm, berättar. Nämligen att det går att anpassa sig till en svår situation.

- De första veckorna kändes det som en total katastrof. Men sedan har vi gradvis varit tvungna att gilla läget och även börjat kläcka idéer om hur vi ska överleva, säger hon.


Carina driver en Direktenbutik i ett stort köpcentrum med massor av företag och kontor runt omkring. Dessutom finns fyra gymnasieskolor i upptagningsområdet. Ruschen har varit stor tidigt på morgnarna och runt lunch. Detta försvann i princip över en natt när skolorna stängdes och folk började arbeta hemifrån. Dagskassorna sjönk med cirka 75 procent.

Efter den första chocken där de obetalda fakturorna störde Carinas eventuella nattsömn, började hon ta tag i saker och ting. Väl medveten om att hon inte var ensam om att ha det så här.

- Personalsituationen löste sig delvis då en av mina två fast anställda blev sjuk och är så fortfarande. Samt att jag själv jobbar så många timmar som jag är vaken. Vi fick också tillstånd från hyresvärden att öppna senare och stänga tidigare. Totalt sett har vi minskat öppettiderna med 4,5 timmar per dag. Själva hyran har jag haft möjlighet att betala in i mindre portioner.

- Jag tog också bort sådant som inte var helt nödvändigt, exempelvis minskade jag bytena av entrémattor och började putsa fönstren själv.

Trots att så många kunder försvunnit så är det inte helt tomt. En del arbetar på sina kontor och tursamt nog pågår det lite byggarbeten runt omkring.

Sakta men säkert har Carina Jönsson börjar vänja sig vid situationen - det har ju liksom inte funnits något alternativ. Och det har gått att anpassa sig, även om det kanske inte håller hur länge som helst.

När det värsta lagt sig kom kämparglöden och idéerna.

- Vi är ju tvungna att hitta på något så att vi får mer intäkter. Det går inte att överleva enbart på minskade kostnader.

Det närmade sig påsk och även om butiken inte är jättestor på lösvikt, så såg Carina hur hela hennes lager riskerade att bli osålt. Efter att ha sålt ut det som gick blev det en nysatsning på enbart inslagna produkter.


- Det visade sig vara ett bra drag. Vi säljer inte lika mycket som innan problemen började. Men definitivt mer än om vi hade försökt göra som tidigare. Nu har vi 70 sorter inslaget och det rullar på ganska bra. Inte minst vill barnen kunna handla lösvikt. Men jag tänker höja priset en krona eftersom jag totalt sett säljer dyrare produkter nu.

En annan effekt av just denna åtgärd är att de kunder som kommer in av andra skäl än att köpa godis, ändå tycker att det är fräscht.

Och på tal om kunder så välsignar Carina de som kommer till butiken för att hämta och lämna paket.

- Paketutlämningen är verkligen en fördel idag. Kunderna handlar annat också, mer eller mindre på impuls. Krysstidningar, godis, dricka till exempel.

En annan sak som ligger rätt i tiden är utkörning via Foodora.


GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.