Ser en ljusning, men det har varit jättetufft

angelica insida 450

Angelica Engström, Gulf Härnösand.


Gulf i Härnösand i har i flera år haft en smått fantastisk utveckling med nysatsningar och försäljningsrekord. Företaget och ägarfamiljen har med rätta fått ta emot den ena utmärkelsen efter den andra. 
Coronan slog dock hårt och snabbt även här.

- De två sista veckorna i mars var det riktigt tungt. Men nu börjar det kännas okej igen. Vi ser definitivt en ljusning, säger Angelica Engström.


Angelica äger rörelsen tillsammans med sin mamma Kristina och syster Sophie. De senaste åren har satsningarna handlat om restaurangkök och utbyggnad för personalutrymmen.

Vi hade precis gjort en nyanställning och en till var på gång när allt förändrades, säger hon och berättar att det drabbat den populära macken på två olika sätt.


- I köket hade vi mycket beställningar från företag som inte längre håller några fysiska möten. Vårt läge utmed E4:an har också inneburit ett drastiskt minskat kundflöde. Det var i början som att hela samhället stannat upp.

Att det börjat kännas okej igen beror också på två saker. För det första att man la stort försäljningsfokus på färdigmat för avhämtning.

- Vi har alltid haft take away, men nu blev behovet så mycket större. Kunder i riskgrupp behöver inte komma in i butiken utan vi går ut med maten och tar betalt utanför.

Hemkörning har man avstått från eftersom det är svårt att få lönsamhet i det. Men totalt sett har det slagit mycket väl ut. Det andra skälet till ljusning är att kunderna börjat återkomma.

- Vi märker tydligt att folk rör sig mer igen. Visserligen hade vi kalkylerat med en ökning på maten jämfört med föregående år. I april hamnade vi på plus minus noll, vilket ändå känns okej i det rådande läget.

Angelica Engström berättar att man sagt upp personal, närmare bestämt två och en halv heltid. Man har dock inte ändrat öppettiderna. Hon menar också att det är viktigt att ta hand om personalen och att jobba med smittorisken.

Att hålla koll på kostnaderna och ta tuffa beslut blev en slags vardag.

Och även om Angelica tror att effekterna av pandemin kommer att påverka allt och alla en lång tid framöver, så tror hon på framtiden. Dessutom är hon glad över att Gulf Härnösand hann sätta ännu ett nytt semmelrekord.



- Förra året sålde vi 52 000 semlor. I år blev det 61 000!

GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.