Initiativ för ansvarsfull försäljning av tobaksfria nikotinprodukter

 erik pauldin

Erik Pauldin, Government Affairs Manager, British American Tobacco, Sverige.

De tobaksfria helvita portionerna, som till exempel Lyft har blivit vanliga bland Sveriges nikotinkonsumenter och säljs i många butiker. Förutom en lagstadgad punktskatt är de inte reglerade på samma sätt som exempelvis tobaksprodukter är. Därför har branschens ledande tillverkare gått ihop i en överenskommelse för hur man ska agera kring försäljning, varningstexter och marknadsföring.
- Det enskilt viktigaste vi vill kommunicera är att dessa produkter är till för vuxna. Ingen under 18 år ska kunna köpa dem, säger Erik Pauldin, Government Affairs Manager på British American Tobacco, Sverige.

Under de senaste åren har de tobaksfria helvita nikotinportionerna varit en växande kategori. Många konsumenter uppskattar möjligheten att njuta av nikotin utan att behöva använda tobak och flera varumärken från olika tillverkare syns i butikerna. De smaksatta portionerna ska inte förväxlas med snus, säger Erik Pauldin, som i samarbete med kollegor från andra tillverkare tagit fram en överenskommelse för hur man ska hantera produkterna.

Lyft är varken snus eller läkemedel. Det är en njutningsprodukt med nikotin för den som inte vill använda tobak. Och eftersom kategorin är helt ny så ville vi tillsammans med våra branschkollegor som säljer liknande produkter ta fram ett regelverk där vi visar att vi har en samsyn på hur vi hanterar dem ansvarsfullt.

2 200210 website mock up we are lyft 03

Vad betyder det i praktiken?

- Utöver att de helvita portionerna bara får säljas till vuxna så har vi kommit överens om att vara måttfulla när det kommer till hur vi marknadsför dem. Vi ska inte göra reklam i TV eller på utomhustavlor. Och trots att det inte finns några lagkrav så har vi märkt förpackningarna med en tydlig varningstext där vi berättar att produkten innehåller nikotin som är beroendeframkallande.

Hur resonerar ni på BAT avseende säkerheten med de vita nikotinportionerna?

- Utöver att vi tillverkar Lyft i fabriker som följer högt ställda hygienkrav så följer vi naturligtvis även alla gällande lagar och tillämpliga europeiska och internationella standarder.

Informationsmaterial om regelverket kring de vita produkterna har redan skickats ut till återförsäljarna. Är det någonting annat man som handlare tänka på när det kommer till hur man säljer tobaksfria nikotinportioner?

- Vi utgår ifrån att alla försäljningsställen är ansvarsfulla. Vi agerar själva i enlighet med de riktlinjer som finns för ansvarsfull marknadsföring. Förutom att vara noggrann med att bara sälja till den man är helt säker på är över 18 år så ska man vara måttfull och följa alla instruktioner man får när det kommer till skyltning i butikerna. Är man osäker kan man fråga sin säljare om hur man ska göra. Och läs gärna på om oss och våra produkter på golyft.se.

6 200210 website mock up we are lyft 03


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.