Skip to main content

Betaltjänsterna kvar tack vare stöd från Länsstyrelsen

 

i butiken beskuren


När ombudskapet för betaltjänster sades upp förra året började Ulrika Jonsson på Direkten i Grythyttan direkt fundera på hur hon skulle kunna bibehålla servicen.
Jag kontaktade Länsstyrelsen och det visade sig att vi skulle kunna få ersättning för våra kostnader om vi fortsatte hantera kontanter och räkningar, berättar hon.

Butiken hade i många år varit ombud för Kassagirot/Clearon som till årsskiftet blev tvingade till förändringar som i princip medförde att häften av ombuden försvann. Grythyttan ligger i Hällefors kommun i norra Örebro län. En liten men aktiv ort där såväl äldre kunder som föreningar av olika slag har behov av att kunna ta ut och lämna in kontanter, betala räkningar och lösa in värdeavier.

- Det finns ingen kontanthanterande bank i kommunen och jag kände att det skulle bli stora problem för många. Visst är kontanter en dippande marknad men ännu så länge är det en viktig service, säger Ulrika som vände sig till Länsstyrelsen för att få hjälp.

Det gick smidigare än man kanske skulle kunna tro och vi behövde aldrig stänga ner ombudstjänsten. Vi har kvar avtalet med Clearon och Länsstyrelsen ersätter oss för tid och kostnader för transaktionerna.

Det är inga stora pengar och näppeligen inte några direkta vinster, utan mest en service. Men mer än hälften av alla som kommer till butiken av ”penningskäl” handlar också annat. För Ulrika är det oerhört viktigt att kunna erbjuda detta.


fran gaveln

På en liten ort hänger allt ihop för att skapa en bra samhällsmiljö, menar Ulrika Jonsson.


- Allting hänger ihop på en liten ort. Föreningarnas verksamhet är en förutsättning för en aktiv bygd - och vice versa. En butik som vår är också viktigt för bygden och samhället måste också värna om människor som av olika skäl inte kan eller vill sköta sina transaktioner digitalt.

Direkten i Grythyttan är det enda offentligt finansierade betaltjänstombudet i länet, men denna form av stöd borde kunna etableras på fler platser över hela landet.

Det har nu gått tio år sedan Ulrika Jonsson tog över en bensinstationsbutik där oljebolaget beslutat att det skulle vara automater. Hon valde att gå med i Direkten för att hon gillade konceptet med relativt stor frihet men ändå mycket gemenskap och stöd. Hon beskriver sin verksamhet som ”en traditionell kiosk med halvkonstig mix”. När det gäller pumparna har man idag ett skötselavtal.

- Därför har vi ett trafikrelaterat sortiment, det är en del. En annan är att vi säljer djurfoder, vilket är ett resultat av att Svenska Foder la ner sin verksamhet här och vi ändå har både plats och personal. Dessutom säljer vi säsongsvis storförpackningar med potatis från mina hemtrakter i Skara.


i kassan

Dessbättre har coronakrisen inte drabbat butiken i någon större omfattning.

Corona-situationen har Direkten Grythyttan hitintills kunnat hantera utan några stora problem. Butiken ligger snett över vägen från Restauranghögskolan och eftersom studenterna tillfälligt försvunnit, så märker man ett tapp där. Samma sak med trafiken som vanligtvis är stor.

- Här passerar man på väg upp mot vintersportorterna i Dalarna så påsken blev definitivt inte som vanligt. Men annars rullar det på med mycket paketutlämning och kunder som är mer på hemmaplan mer än vanligt.

I Hällefors kommun bör det cirka 7 000 personer, Grythyttan räknar in knappt 1000 av dessa. Butiken omsatte förra året 3,5 miljoner exklusive spelet och man har öppet alla dagar till klockan 19. Starttiden är 8 på vardagar och 9 på helgerna. Två heltid och en på timmar gör att Ulrika själv kan ägna en hel del tid åt sina kommunpolitiska uppdrag.

- Jag trivs med att vara aktiv och hålla i gång med både jobb och fritid. Nu ser vi till att hålla ut under pandemin och försöker samtidigt se nya möjligheter.


Text och foto:
GUNILLA PIHLBLAD