Skip to main content

Menigos kedjor klarar krisen bra

hallestad

Coronakrisen har inte inneburit minskad försäljning för kedjorna Nära Dej och Time.
- Tvärtom så ökar vi på Nära Dej medan Time ligger på en stabil nivå jämfört med föregående år, säger Saif Abdu-Rahman, konceptansvarig inom Menigo.


Det finns idag 125 Nära Dej-butiker, det tillkommer nya varje månad och målsättningen är att det vid årsskiftet ska ha blivit tio procent fler i antal. Rent allmänt ser man en positiv trend för denna typ av butiker, menar Saif Abdu-Rahman.

- Det handlar om närhet och hållbarhet, att man vill handla lokalt. Coronakrisen har förstärkt trenden och eftersom våra Nära Dej-butiker ofta ligger utanför citykärnorna och har ett komplett sortiment, så är de extra attraktiva. Time har det generellt sett tuffare, men vi ser trots detta ingen minskad försäljning.

 

saif
Saif Abdu-Rahman, konceptansvarig Menigo

Saif är tämligen ny på Menigo, började där i januari. Men han har gedigen erfarenhet av såväl convenience som av franchisekoncept inom andra branscher.

- Jag och min fru drev två Pressbyråer under ett antal år. Jag har för övrigt jobbat som säljare och som affärsutvecklare och franchisemanager på flera olika företag. I hela mitt yrkesliv har det funnits en röd tråd med koncept och försäljning och med handlarna i fokus. De är alltid viktigast.

Hans roll inom Menigo är alltså att ansvara för och utveckla företagets två butikskoncept.
Hur såg du dem utifrån innan du började?

- Lokal service, engagerade handlare och mycket hjärta. Ofta familjeägt, och det är också då det fungerar som bäst.

Vad skiljer Nära Dej och Time åt?

- Nära Dej är ett tydligt minilivskoncept, oftast utanför stadskärnorna medan Time är mera ”kiosk” och citynära. Det övergripande målet är dock att vi ska erbjuda bra koncept som hjälper handlarna att tjäna pengar.

Vad är styrkan i era koncept?

- När det gäller Nära Dej så är det utan tvekan handlarna. Vi är ju också grossist och erbjuder ett stort utbud. Samtidigt ligger vi i framkant när det gäller hållbarhet och digitalisering. Det sistnämnda är mer utvecklat inom Time, men vi är på gång när det gäller Nära Dej också.


time hammarstrand kassan

 

Time-butikerna är väldigt få till antalet. Kommer det att bli fler?

- Vi har 30 stycken idag och även om vi har en ambition att bli fler, så är det större konkurrens inom den här typen av koncept. Men vi är trygga i det vi gör och växer i lagom takt. Det viktigaste är att vi har rätt handlare och att våra mål och deras är samstämmiga.



Saif Abdu-Rahman berättar avslutningsvis att han mer än en gång sedan han kom till Menigo, fascinerats över just butiksägarnas engagemang och kreativitet.

- Vilka handlare vi har!

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD