Spännande resa som bara har börjat för Malin

 malin nara

Malin Leonsson, Shell Välkommen in, Arvika


När Shell-7-Eleven i Arvika blev Shell Välkommen in i slutet av 2018 hade Malin Leonsson rekryterats som ny franchisetagare. Året efter blev hon utsedd till Årets Kundlöftesvärd & Affärsman inom kedjan, så det har hänt mycket på kort tid.
- För mig var det självklart att ta steget och våga starta eget när möjligheten dök upp. Men jag ska erkänna att det har varit en tuff startsträcka och jag har personalen att tacka för otroligt mycket.


Personalen övertog hon från den tidigare butiksägaren och hon beskriver dem som ett ”gött gäng”.

- Vi ser till att ha kul på jobbet med både varandra och kunderna, det tror jag är framgångsfaktorn, säger Malin och tillägger att det är viktigt att gilla att jobba.

Det gör vi här och det känner kunderna, vilket är viktigt.

mot kassan


Malin Leonsson har jobbat inom handel och restaurang sedan hon var 14 år, till stor del inom klädbranschen. Erfarenheterna kom naturligtvis väl till pass när hon skulle bli egen företagare till en verksamhet med såväl bensinförsäljning som servicebutik och mycket mat och fika. Hon blev för övrigt kontaktad via Linkedin av ett rekryteringsbolag.

- Jag tror att jag fått med mig en del ödmjukhet från tidigare erfarenheter som gör att jag inte är rädd att rulla upp ärmarna och hugga i överallt. 

Tillsammans med St1 och Reitan var hon med och konverterade butiken från 7-Eleven till Välkommen in.

- Det gick på en och samma dag och vi behövde bara ha stängt ett par timmar.

baguetter


Att det varit mycket att lära och mycket justerande, både för henne själv och St1, konstaterar Malin samtidigt som hon ser fram mot det nya konceptet på nu ska börja implementeras i kedjan.

- Detta har ju varit ett slags mellansteg och på en kickoff i mars fick vi se det nya som en helt uppbyggd butik för första gången. Vi vet dock inte ännu när det blir vår tur.

Eftersom det har fungerat bra hitintills så kan det bara bli ännu bättre. Eller?

- Självklart. Vi fortsätter att var trevliga mot våra kunder, hålla rent och snyggt samt erbjuda fräscha produkter. Våra baguetter görs med kärlek och frukostfrallorna går åt som smör i solsken. Vi är också enda butiken i Arvika som har öppet dygnet runt.

Hur har coronakrisen märkts hos er?

- Dessbättre nästan inte alls. Vi har till och med en del nya kunder och jag tror det beror på att man känner sig säker när man handlar här. Vi har ju alla förnödenheter, det är luftigt i butiken och vill man inte gå in, så har har vi alltid nattluckan öppen.

ext med kaffeskylt


I Arvika kommun bor det totalt 26 000 personer och läget för macken gör att det är mycket kundtrafik även från vägen. Man ligger väl synligt bredvid McDonald’s och parkeringsmöjligheterna är bra. Att få in tankande kunder i butiken är en klassisk utmaning och man jobbar i det avseendet med tydliga trottoarpratare och annan skyltning om kampanjer samt med sociala medier.

Försäljningen per dygn ligger på cirka 50 000 kronor exklusive bensin.

- Vi är extremt stora på cigaretter, snus och energidrycker, säger Malin Leonsson.


Text och foto:
GUNILLA PIHLBLAD

 

award logga 2020 beskuren

PRESUMTIV VINNARE

  • Shell Välkommen in, Arvika
  • Bensinstation med butik
  • Drivs av Malin Leonsson
  • 140 kvadrat butiksyta
  • Traditionellt trafikbutikssortiment
  • Öppet dygnet runt
  • Tio anställda varav två på heltid inkl Malin
  • Omsättning brutto exkl bensin: Cirka 50 000 kr/dag

Nominerade av St1 för att Malin blev utsedd till Årets Kundlöftesvärd & Affärsman 2019. Priset baseras på en rad parametrar, bland annat oberoende studier med mystery shoppers där Malin och hennes personal fick ett väldigt bra betyg, 93,4 procent.

st1 fotovagg 18

Foto: St1

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.