Så handlar vi numera

corona 5015998 1920 


Den nya tillvaron med fler hemmajobbare och social distansering har förändrat vårt köpbeteende. DN har tagit reda på hur pengarna numera spenderas och tror att vissa förändringar kan bli bestående. Undersökningsföretaget Yougov har lanserat en coronavirus-studie för att undersöka förändringar vecka för vecka. Här följer en sammanfattning.

Enligt DN och SEB:s privatekonom Jens Magnusson har kortköpen i Sverige minskat med mellan 25–30 procent, matbutikerna borträknade, sedan coronautbrottet. Förmodligen på grund av att många vill gardera sig för kommande eventuell arbetslöshet. Samt att många inte rör sig ute lika mycket som förut.

I statistik som SEB tagit fram till DN som baseras på kundernas kreditkortstransaktioner framgår att svenskarna bara lade hälften så mycket pengar på transporter under mars 2020, jämfört med i fjol. Men störst skillnad märktes på resor, som minskade med 75 procent medan hotell- och restaurang sjönk med 55 respektive 24 procent under mars. 

Desto mer pengar lades på mat, där det skedde en ökning med 36 procent. Klädförsäljningen i butiker minskade med 25 procent under mars.  Det sistnämnda har inte kompenserats med motsvarande ökning inom e-handeln.


online shopping 2300665 1920

Många förändringar kan bli bestående, som till exempel att jobba - och handla - mer hemifrån.

Jens Magnusson tror att vissa förändringar kan bli bestående, exempelvis inom arbetslivet. Som att man drar ner på tjänsteresor och kontorsytor och att man har mer digitala möten. Hur vi väljer att spendera våra semestrar kan också bli annorlunda när vi nu upptäcker fördelarna med att ”hemestra”.

Studenternas ekonomi riskerar att få sig en hård smäll när extrajobb och sommarjobb inom restaurang och kaféer försvinner. Det kan i sin tur leda till att just den gruppen minskar ännu mer på konsumtionen, skriver DN liksom att höjd arbetslöshet kan påverka konsumtionen på längre sikt.

Försäljningen av kläder och skor sjönk med mer än hälften, 52 procent, med e-handeln inräknat. Däremot har det skett en ökning inom apoteksvaror, byggvaruhandel och hemelektronik, enligt siffror från Swedbank som DN presenterar.

Genom betaltjänsten Klarna visar DN att kategorierna hem och trädgård, mat och dryck och barnprodukter tagit en större andel av plånboken än vanligt under de två första veckorna i april.


fran entren

Många handlar mer i närbutiker nu än tidigare.

Postnord har frågat konsumenter hur de numera handlar och det visar sig då att över en tredjedel oroar sig för sin privatekonomi . I undersökningen framgår att fyra av tio jobbar hemifrån och 80 procent tillbringar mer tid i hemmet. Knappt hälften anger att de handlar mer från närbutiker och lite fler än hälften säger att de undviker fysiska butiker.

Samtidigt var det färre som e-handlade under mars och slutet av april totalt sett (66 procent) jämfört med årssnittet i fjol (70 procent). Kanske blir det mer attraktivt att handla i butik när man är mer isolerad än tidigare, till exempel genom att man jobbar hemma.

wardrobe 4111637 1920

Klädbranschen har drabbats hårt av coronakrisen.

I Yougov-undersökningen belyser man bland annat i vilken omfattning svenskarnas inköp i fysiska butiker och på nätet har förändrats. Var femte svensk (19 %) säger att de har spenderat mindre på personlig konsumtion som en följd av coronaviruset, medan var tionde (9 %) har spenderat mer. Klädbranschen har drabbats hårdast. 16 % av svenskarna spenderade mindre pengar på kläder i fysiska butiker, medan endast 3 % spenderade mer.

Svenskarna spenderade i gengäld mer pengar på livsmedel. 18 % köpte mer mat på grund av coronaviruset, medan 6 % köpte mindre.

Många svenskar har försökt förbättra sin personliga hygien för att skydda sig mot coronaviruset och kanske är det därför som svenskarnas konsumtion av toalettartiklar har ökat. 11 % spenderade mer pengar, medan 5 % spenderade mindre.

Svenskarnas inköp via internet har inte påverkats i samma omfattning som i de fysiska butikerna, men också här har coronaviruset gjort avtryck. 12 % av svenskarna säger att de har spenderat mindre på personlig konsumtion som en följd av coronaviruset, medan 8 % har spenderat mer.


Livsmedels- och klädbranschen påverkas mest av coronavirus-situationen när det gäller näthandeln. Klädbranschen har påverkats negativt också på nätet. 11 % har köpt mindre kläder på nätet, medan endast 2 % har köpt mer.

Fler svenskar spenderar i gengäld mer pengar på livsmedel på nätet. 13 % av svenskarna spenderade mer pengar på livsmedel och 5 % spenderade mindre pengar. Framför allt köpte 30–39-åringarna mer livsmedel (21 %).


Sammanställt av: 
GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.