Skip to main content

Positivt gensvar från både enskilda och kedjor

 svante robert

Direktens vd Svante Törnqvist tillsammans med kollegan Robert Neiås.

Många skickade in ansökan direkt när nyheten om utbildningsstödet gick ut till medlemmarna i Convenience Stores Sweden. Exempel på vad man kommer använda det till är teknik och hemleveranser.
Även kedjorna är positiva.
- Stiftelsens medel kunde inte ha använts på ett bättre sätt eller i en bättre tid, säger Direktens vd, Svante Törnqvist.

Vi frågade några av de enskilda medlemmar som var först att söka, vad de tycker och vad de kommer att använda stödet till. De fick alla informationen genom nyhetsbrevet VIP.

- Jag blev glad, det kom väldigt lägligt, säger Eva Darnert, Skurups Gatukök och berättar att hon kommer att använda pengarna till förpackningar för takeaway.
- Detta kommer att betyda mycket, alla extra inkomster behövs.


- Iman Borojeni som driver Godishuset i Göteborg tänker också satsa på hemleveranser. Han är glad att någon tänker på småföretagarna och deras situation.

Malin Ekelund och Thomas Lorentzon, Handlar’n i Källby, menar att resultatet av stödet blir ökad kunskap.

- Vi tänker använda pengarna till online-utbildningar.

Marcus Haglund driver den obemannade butiken Auto_Mat i Gullbranna. Det ekonomiska stödet, som han menar passar bra nu, ska han använda till teknisk utveckling.

- Det ska bli ännu lättare för kunderna att handla.

 

KEDJORNA SOM ÄR MED

Fyra kedjor är helintegrerade medlemmar i Convenience Stores Sweden. De får stödet centralt för att sedan fördela det till sina butiker/restauranger för utbildning eller omställning.

För MyWays del har de så kallade light-butikerna dock inte varit medlemmar tidigare. Men nu ska det bli ändring.

- Detta stöd möjliggör att alla våra butiker kan bli medlemmar i CSS. Det innebär att samtliga kommer att få det stöd som de så innerligt behöver, speciellt i dessa tider. Det blir en hjälp att investera i framtiden, säger Christina Bredberg på Privab.


Sibylla är en annan av dessa kedjor och där tänker man sig en satsning på att utbilda sina franchisetagare i hur man håller igång relationen med gästerna via sociala medier.


- För oss är stödet värdefullt i en tid då all utbildning hamnat lite off. Så det stimulerar oss att även nu kunna fortsätta med kompetensutveckling., säger Per Stenlund, tf vd. 


- Ett riktigt bra initiativ som gör att vi kan utveckla våra handlare och bli mer lönsamma, säger Saif Abdu-Rahman, ansvarig för kedjorna Time och Nära dej inom Menigo.
- Vi kommer gemensamt att anordna en tvådagars-utbildning för alla våra handlare.

Svante Törnqvist på Direkten tycker att det är viktigt med en aktiv branschorganisation och berättar att man valt att ansluta alla sina 300 butiker till CSS och att man var snabb att göra en gemensam ansökan för alla.

- Den senaste tiden har varit jobbig för många av våra butiker och vi letar ständigt efter ljusglimtar och stöd för att hålla uppe positiviteten.
 
Direkten har valt att betala ut utbildningsstödet direkt innan man fått in själva ersättningen från CSS. Man gör ett avdrag på samtliga medlemsfakturor för juni månad. Sedan bestämmer varje företagare hur man vill använda utbildningsstödet, eftersom butikerna har skiftande behov.

- Det är viktigt att hjälp, oavsett varifrån den kommer, går ut snabbt till företagen och vi har försökt samla på olika håll för att minska bördan för våra butiker, säger Svante Törnqvist och avslutar med ett ett stort tack.

- Vi är väldigt tacksamma att CSS har visat så god förståelse för medlemmarnas situation. Stiftelsens medel kunde inte ha använts på ett bättre sätt eller i en bättre tid.

Text: GUNILLA PIHLBLAD