Mariette ser en ljusning för Reitan
Mariette Kristenson, vd Reitan Convenience Sweden.
Att Reitan Convenience Sweden drabbats hårt av coronakrisen är inte svårt att förstå. De många lägena som tidigare var ”trippel-A” blev i mars helt plötsligt utan kunder.
Men vd Mariette Kristenson ser en ljusning.
- De senaste veckorna har vi en positiv försäljningstrend.
En positiv nyhet kablades dessutom ut förra veckan, nämligen den att Reitan öppnar sin första obemannade butik och att man har en plan för vidare utveckling och etablering på det området (se artikel längre ner). Dessutom lät man meddela att koncernen nu är redo för att gå vidare ut i Europa.
- 2013 köpte vi butikskedjor i Finland och Baltikum, nu är vi klara för nästa steg, säger Mariette Kristenson och berättar att det gäller såväl teknik som koncept.
- Hur lång tid det tar är svårt att säga idag.
Men tillbaka till corona-situationen med bland annat stängda flygplatser och universitet. Hur går det för era butiker? Hur mycket försäljning har ni tappat?
- Dessbättre började året bra med fin tillväxt. Sedan kom kallduschen. Det har varit tufft eftersom vi är beroende av fri rörlighet och stora kundströmmar, säger Mariette och påpekar att det skiljer sig från butik till butik, från läge till läge. Och att båda kedjorna är lika drabbade.
- Jag vill inte säga en siffra för det är så stora variationer. Men mest påverkade är så klart flygplatsbutikerna och de vid reseknutpunkter av olika slag. Men vi har också butiker med positiv utveckling.
Vissa butiker är tillfälligt stängda och köpmännen har till viss del fått hjälpa till med annat inom Reitan. Eftersom man under denna tid flyttat hela servicekontoret inklusive Pressbyråmuséet, så har det funnits lite jobb där.
Vad har ni annars kunnat göra för att stötta era köpmän?
- Jag brukar vara stolt över vår organisation och inte minst över köpmännen. Men nu har den känslan verkligen förstärkts. Vi har sett en enorm kraftsamling där köpmännen anpassat sig och tagit nya initiativ. Kreativiteten har varit stor och vi har dessutom fått många kvitton på hur viktiga våra butiker är ur det sociala perspektivet.
Även om man medvetet skjutit upp vissa lanseringar så har andra kampanjer och aktiviteter lagts fram för att i någon mån kunna dämpa försäljningsminskningen. Mariette berättar om hemleveranser till privatpersoner, stjärnkocksamarbeten och färdiga lösningar som till exempel fruktkorgar på sjukhus.
Man har även jobbat med nyöppningar. En helt ny Pressbyrå i Göteborg och i sommar öppnar en sådan på S:t Görans ögonsjukhus i Stockholm.
- Vi har också nyöppnat butiken på Strandbergsgatan i Stockholm och i anslutning till den även vår första obemannade butik.
Mariette Kristenson fotar vid en tidigare nyöppning.
Har ni ändrat något i er strategi?
- Vår långsiktiga målsättning är inte förändrad men vägen dit justerar vi hela tiden. Vi har bland annat intensifierat arbetet med både digitalisering och hållbarhet. Vi har satt höga ambitioner och har målsatt allt med klimatpåverkan, på vår väg att skapa convenience med ett rakt igenom gott samvete. Det arbetet kräver innovation och är viktigt för hela branschen samtidigt som det ger oss en konkurrensfördel.
Vad tycker du att Convenience Stores Sweden som branschorganisation kan göra i en situation den rådande?
- Det som aktualiseras ännu mer är ju hur byråkratin och det administrativa trycker på för små företagare. Tobakstillståndet som ju i sig är positivt men som blivit administrativt jobbigt.
- Korttidspermitteringen som är extremt krävande gör att småföretagarna behöver någon de kan vända sig till. De flesta ansökningar som kan göras är jättekrångliga och här ser jag stor nytta av en branschorganisation.
Reitan Convenience med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum har i dagens läge extra stor nytta av en av koncernens så ofta framhållna värderingar - den om att man ska vara skuldfria.
- Odd Reitan brukar säga att vi ska ha en god krigskassa. Jag har nog aldrig varit så glad för det som i dag, säger Mariette Kristenson och avslutar med att hon tänker mycket på köpmännen och beundrar deras uthållighet.
- Nu ser vi framåt och fokuserar på de positiva signalerna. Vi har en affär att tänka på och vi står starka tillsammans.
Text: GUNILLA PIHLBLAD