Har sökt nya vägar i 40 år - och alltid kommit vidare

m portratt 2 

Michael Runn, Direkten Film & Fabel, Falun.


Om man har haft sin butik i samma lokal i nästan 40 år och hela tiden mött omvärldens förändringar med nya inriktningar och satsningar - ja då är man verkligen värd en nominering till ett branschpris. Att man sedan dessutom ökat sin försäljning under coronakrisen blir bara ytterligare ett plus. 
Följ med oss till Direkten Film & Fabel i Falun och Michael Runn.

Det är Michael som drivit butik i samma lokal sedan 1981. Sedan några år tillbaka gör han det tillsammans med Mikael Johansson. Allt började med en ren och skär videobutik för att några år senare kompletteras med radio- och teve-försäljning som lite längre fram även inkluderade ett liknande koncept som Thorn Hyr-tv hade. Redan här följde Michael Runn smidigt med i svängarna.

- När det gick som bäst var vi tredje störst i Sverige på hyr-teve exklusive Thorn. Men det ebbade ut när stormarknaderna också började sälja teve på avbetalning. Så jag gick tillbaka till att bli en renodlad videobutik, denna gång kompletterad med kioskförsäljning.

Men säg den trend som varar för evigt. Nedladdning och streaming gjorde entré och det var dags att hitta en ny påfart. Den stavas pakethantering och året var 2008.

- Jag kontaktade DHL och fick ett avtal. Sedan blev det ytterligare fem leverantörer.

 manadens snus
Månadens snus är en aktivitet som bidragit till ökad försäljning.

Det fina i detta spår var att kiosksidan växte rejält. Paketkunderna handlade så klart också. Och Michael Runn fick ytterligare en idé, fin som snus.

- Jag tänkte att det borde gå att sälja mer snus och att det var perfekt eftersom det var fri prissättning. Och i stället för högt pris per dosa och rabatt på stock, så gjorde jag tvärtom. Då kom ju kunderna oftare. Faktum är att snusförsäljningen ökat konstant sedan 2008.

Dessutom började jag med aktiviteten ”Månadens snus” där jag och aktuell leverantör delar på kostnaden för rabatten som kunden får. Detta har haft en enorm utväxling och ökar fortfarande stort.

 kund pa vag in

Många strategiska "hinder" på väg fram till kassan ...


Hela tiden följer kioskförsäljningen med. Michael berättar att de bara har en kassa och att även stora volymer paket måste hämtas där. Eftersom vägen fram till kassan och själva kassalinjen är omsorgsfullt planerade med kampanj- och impulsvaror handlar nästan hälften av paketkunderna något.

Innan vi går vidare och berättar om fler satsningar, ska nämnas att detta är en stor och mycket snygg butik. Luftig med tydliga exponeringar och stora skyltfönster. Ljust och fräscht. Mot ett av fönstren finns en avdelning med e-cigaretter. En så kallad instore.

- Min kompanjon ville testa detta med en liten butik i butiken för tre år sedan. Företaget vi jobbar med finns i Borlänge och heter cigge.se. Och bidraget det ger försvarar helt klart sin plats.

 ecig

Butiken i butiken är också en bidragsgivare.


Så var det samarbetet med Kriminalvården. Berätta!

- Varje tisdag får vi inköpslistor från häktet. Vi plockar och levererar nästa dag. Det betyder ökad försäljning med cirka 4 000 kronor i veckan, säger Michael och fortsätter uppräkningen.

- Turistbyråerna i Dalarna ska läggas ner och vi kommer att bli en av ett fyrtiotal infopoints. För detta får man ingen ersättning men det kommer att betyda mer kunder i butiken.

- Slutligen är det vårt samarbete med en säsongsöppen golfklubb som köper in alla sina kioskvaror via oss.

ext med kund


Hela tiden framåt, hela tiden nya idéer och samarbeten. Hela tiden en positiv försäljningsutveckling. Det ska också nämnas att Michael drivit liknande butiker i såväl Borlänge som Ronneby men att båda nu är sålda. Han gick för övrigt med i Direkten så sent som 2016.

- Det enda jag ångrar med det är att jag inte gjorde det tidigare. Konceptet passar oss utmärkt och vi har ökat både omsättning och lönsamhet.

En sak som Direkten Film & Fabel inte har idag men önskar implementera är spel. Man har ansökningar inne hos både Svenska Spel och ATG. Ytan där man nu säljer ut alla dvd-filmer passar perfekt.

- Jag kan inte sluta söka nya vägar även om jag är deltidspensionär sedan några år.

 
snacks


Så var det detta med Corona. I den här butiken har försäljningen ökat och förklaringen är enkel - paketen.

- Men det är inte bara det, tror Michael Runn. Folk vill handla i mindre butiker och vi märker att vi har många nya godiskunder. De som annars kanske skulle ha gjort de inköpen i stora livsmedelsbutiker.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD 

PRESUMTIV VINNARE

award logga 2020 beskuren 


DIREKTEN FILM & FABEL, FALUN

  • Ägs av Michael Runn och Mikael Johansson
  • Ligger i centrala Falun
  • Butiksyta cirka 200 kvadratmeter
  • Omsättning cirka 6 MSEK samt provisioner cirka 700 000 kr
  • Omsättningen grovt fördelat på tobak ca 50%, kiosk ca 40% och övrigt ca 10%. I det sistnämnda ingår bl a tidskrifter som man är stora på.
  • Öppet må-fre 10-20, lö 10-18, sö 12-18
  • Tre helårsanställa

Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.