Om att hålla ut - och fortsätta hålla avstånd
Sedan den 26 mars har vi var fjortonde dag haft flera artiklar kopplade till corona. Inte så konstigt. För ingenting har väl någonsin kommit att påverka vår bransch så mycket som denna pandemi.
Inför semesteruppehållet gör vi en sammanfattning kombinerad med en försiktig framtidsvy. Och konstaterar att de som orkat hålla ut, kanske kan slappna av lite men ändå fortsätta att hålla avstånd. För mycket av det som etablerats under de här dryga tre månaderna, kommer säkert att bestå ett bra tag framöver.
I de följande artiklarna kan du läsa handelsforskarens syn på hur just convenience-handeln kan komma att utvecklas ”post Corona”. Du får även flera av de större branschaktörernas bedömning av läget samt en filmad hälsning från Convenience Stores Swedens vd. Detta i kombination med
förra numrets intervju med Reitans vd
och numret innan, då vi intervjuade konceptansvarig på Menigo, menar vi bör ge en heltäckande bild av hur det har gått hitintills - och hur man tror att det ska bli framöver.
Gemensamma slutsatser kan sammanfattas så här:
- Hur butiker och restauranger drabbats beror på läget
- Reseanknutna lägen och citylägen har haft det jättetufft
- Kundnära lägen, t ex i bostadsområden, har gått bra
- De som kunnat sälja färdigmat för take away eller delivery har haft en fördel
- Kedjorna har jobbat hårt för att stötta sina medlemmar
- Det har funnits - och finns - verksamma stöd att söka
- De senaste veckorna märks en ljusning, försäljningen ökar på de flesta ställen
- Många ”påtvingade” nyheter som handhygien, fysiska avstånd, digitala möten, e-handel mm kommer förmodligen att bestå
- Gamla mönster har begrundats och nya idéer har kläckts
- Vi har snabbt lärt oss att använda nya ord flitigt, till exempel social distansering, lockdown, flockimmunitet, droppsmitta, coronahälsning, balkongkonsert
Till detta ska läggas att vi i varje nummer sedan 26 mars haft minst en butik eller restaurang som berättat om sina egna erfarenheter. Kanske inte så objektivt sett till hur det är i verkligheten. Vi har nämligen valt att skriva om dem som hittat någon riktig kreativ lösning för att inte duka under i krisen.
Läs till exempel om:
Goda exempel i tuffa tider
Långsiktigt arbete slår väl ut i coronatider
Nu kan stamkunder köpa Niklas Ekstedts mat på sin lokala 7-Eleven
Ännu ett restaurangsamarbete för 7-Eleven
OKQ8 Före vänder problem till möjligheter
Från katastrof till idékläckning
Unikt samarbete mellan burgare och bil
Ser en ljusning men det har varit jättetufft
Murtaza satsar mitt i krisen
Nu flyttar Kjell in hos Circle K
Restauranglagad klassiker för upphämtning
Ställde om snabbt och ligger nu på plus
Circle K samarbetar med Willys
OKQ8 gör liknande sak med Matkomfort
GUNILLA PIHLBLAD
Chefredaktör