Skip to main content

EMAB:s butiker har ökat försäljningen

andershuss 520

Anders Huss, vd EMAB

 

- Resandet minskade och de flesta av våra butiker ligger kundnära, där folk bor. Många har upptäckt dessa och återkommer tack vare bra kundbemötande. Totalt sett har vi därför ökat under coronatiden, säger Anders Huss, vd på EMAB.

Att ha haft en bra start har också varit en fördel.

- Vi hade väldigt bra ökningstal innan coronautbrottet, bättre än trafikbutiksbranschen totalt. Den första svåra tiden var det många i fjällvärlden, på gränsen till Norge samt längs stora vägar som hade rejäla tapp, säger Anders Huss och berättar att ökningen totalt för EMAB nu ligger på fyra procent.

- Den senaste månaden har vi ökat åtta procent och det känns fantastiskt.


Vad har ni som servicebolag/kedja gjort för att stötta era medlemmar?

- Vi fattade snabbt beslut om att inte dra ner på något utan att i stället öka våra insatser., exempelvis med ombyggnationer. Vidare så tog vi fram plexiglas och avståndsskyltar samt förhandlade fram förbättrade leveransvillkor med våra grossister samt anstånd om betalningar till vissa leverantörer. En speciell eloge till Dagab och Hall-Miba som var snabba att justera bland annat leveransgränser.

Bra kontakt med leverantörerna har också ingått i EMAB:s corona-strategi.

- Vi har skickat ut månatliga sammanfattningar om hur våra butiker går i förhållande till marknaden. Lämnat sådan information fortlöpande som vi annars brukar förmedla på leverantörsträffarna.

Butikerna har varit aktiva med lokal marknadsföring vilket också bidragit till det positiva resultatet. Anders Huss ser fram emot semesterperioden med stor tillförsikt.

- Visserligen finns det lägen som i vanliga fall har många utländska turister. Men eftersom folk reser inom Sverige i högre utsträckning kompenseras det med råge, vilket direkt har märkts på vår försäljning.

EMAB har totalt drygt 330 medlemmar varav 91 har profilen Frendo och 77 profilen Gulf.


GUNILLA PIHLBLAD