Ny vardag för Circle K

 

eva 450
Eva Kimborn Heivert, vd Circle K 


- Vi ser att vi har kommit in i den nya vardagen där vi fortsätter med de anpassade arbetssätt som krävs för att följa myndigheternas rekommendationer och för att kundupplevelsen ska kännas trygg. Vi ser också att det finns ett behov av att blicka framåt och jobba vidare med de initiativ och förbättringar som vi vill lansera för att göra det ännu enklare för kunden, säger Eva Kimborn Heivert, vd på Circle K, apropå aktuella förändringar.


 

Hur har corona-pandemin påverkat era butikers försäljning?

- Kundernas besöksmönster har ändras med anledning av de råd och riktlinjer som svenska myndigheter gått ut med. Det har lett till viss förflyttning av försäljningen har skett inom vårt stationsnätverk. Det har också skapat ett annat kundbehov som innebär att vi sett en större efterfrågan på produkter som köps med hem och vi har löpande justerat vårt sortiment och erbjudande i takt med kundernas önskemål och behov.

Kan du ge några positiva exempel på åtgärder som haft betydelse för utvecklingen?

- Vi var väldigt snabba på att samla våra team utifrån de rutiner vi har för krisberedskap. Detta gjorde att vi snabbt kunde agera och justera vår verksamhet efter rådande situation. Det förenklade beslutsprocesser och rutiner för utrullning. Vi la stort fokus vid att dela med oss vad vi satte in för extra insatser för att öka säkerheten och på så sätt göra allt vi kan för att minska smittspridningen både för våra medarbetare och för våra anställda. Vi la också stor vikt vid att försäkra våra kunder om att vi håller öppet och vi finns tillgängliga på samma sätt som vi brukar. I all vår externa kommunikation ställde vi om och anpassade kampanjer, budskap och erbjudande. Några exempel på extrainsatta aktiviteter är att vi bjöd all vårdpersonal på gratis kaffe och vi lanserade en biltvättskampanj för att samla in en extra miljon kronor till Bris viktiga arbete. Vidare att vi körde ut dricka, frukt och godis till de fyra största sjukhusen i Stockholm under åtta veckor.

Vad har ni som bolag/kedja gjort för att stötta era medlemmar?


- Mina kollegor i hela Circle K Sverige har gjort ett helt fantastiskt jobb den här våren! Arbetsuppgifter och arbetsrutiner har förändrats både för medarbetare på station och kontor men jag har sett hur engagemanget hela tiden har funnits där. Vår inställning är att alltid ha en tät dialog och vi delar med oss av vad vi ser ska komma och hur vi ska hantera det. Det gäller hela kedjan men även enskilda stationer med lokala och unika förutsättningar. Vi har sedan utbrottet av coronaviruset covid-19 infört tätare kommunikationsprocesser för att försäkra oss om att vi når ut till alla kollegor tvärs över hela kedjan. Vi har också sett över de rutiner och arbetsuppgifter som genomförs varje dag, både för att anpassa oss till försäljningsutvecklingen men också för att göra vad vi kan för att begränsa smittspridning.

Några leverantörer/andra samarbetspartners som ”gjort skillnad”?


- Vi har många leverantörer som verkligen hjälpt oss och underlättat i de anpassningar vi gjort i arbetet. Vi har bland annat öppnat en av våra största stationer i landet, Circle K Vädermotet i Göteborg, under våren vilket inneburit en lång rad extra insatser från många leverantörer. Detta är något vi uppskattar väldigt mycket.


Vad tror du om utvecklingen under sommaren?

- Jag har en väldigt stark tro på att detta kommer att bli en bra sommar. Vi har förberett oss väl för att attrahera både nya och lojala kunder som kommer att svemestra runt om i vårt land i år.


GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.