Skip to main content

- En dyr köpläxa som vi kan ha nytta av

svante fixad

Svante Törnqvist, vd Direkten

När Direktens vd Svante Törnqvist har sammanfattat pandemin så här långt, funderar han också hur convenience-branschen ska tänka framöver. En eftertänksamhet som han menar måste ner på butiksnivå.
- Även om det är en dyrköpt läxa så har vi kanske lärt oss vad vi ska satsa på för framtiden.

Hårddraget kan det handla om huruvida spel ska ha så stort utrymme i butik som idag och om 
de tjänster som erbjuds måste resultera i antingen riktigt bra ersättningar eller garanterad merförsäljning, för att platsa. Kategorier som enbart ger trafik är svåra att räkna hem.

- Det är ju främst varorna vi tjänar pengar på, åtminstone i framtiden. Vi kan inte överanvända butiksutrymme till sådant som inte är lönsamt. Vi behöver absolut se över vilka kategorier vi ska satsa på. Det här är självklarheter naturligtvis, men vi får det lite mer svart på vitt nu när det svider rejält i skinnet.

Han är nog inte ensam om att reflektera. Men på kortare sikt är han övertygad om att varuförsäljningen kommer att öka under sommaren.

- Vi ser det på våra siffror där april var en riktig djupdykning, där maj inte var fullt lika dålig trots kylan och där juni nu visar att det ökar mot förra året. Sammantaget har faktiskt jan-juni en svag ökning hos oss. Folk stannar hemma, handlar gärna i nära butiker som de har koll på. Vissa av våra lägen har blivit riktiga A-lägen, sett ur corona-perspektiv.

Annars har det så klart varit en prövotid för Direktens butiker även om man inte kan dra alla över en kam. Många har klarat sig bra, en del har till och med ökat. De som haft det extra jobbigt har måst se över sina kostnader, göra nedskärningar och om möjligt anpassa utbudet.

Men Svante Törnqvist försöker se det positivt ändå. Det har varit betydligt färre butiker än man befarade som tvingats slå igen, bara en handfull. Man har kunnat förmedla en mängd med stödåtgärder till sina medlemmar som hjälp till viss del. Inte minst är han tacksam över utbildningsstödet från Convenience Stores Sweden.

- Det som erbjuds från myndigheterna kan vi dock bara tipsa om. Det bygger på eget ansvar att söka, säger Svante som avslutningsvis önskar convenience-handeln en riktigt god sommarförsäljning.


Text och foto:
GUNILLA PIHLBLAD