Max valde att satsa sig ur krisen

richard bergfors ceo max

Richard Bergfors, vd Max


Läget var utan tvekan allvarligt i mars med stora tapp för Max-restaurangerna. Dessbättre har det hejdat sig och sedan andra halvan av april ser man en tydlig återhämtning.
- Vi valde att satsa oss ur krisen, säger bolagets vd, Richard Bergfors.

Som för alla andra ser det olika ut beroende på läge. Mest illa drabbade är restaurangerna på flygplatser och citylägen i storstäder. Några har fått stänga och de tre enheterna på Liseberg har aldrig öppnat för säsongen. Men successivt har man tagit tillbaka tappad försäljning. Man är inte riktigt tillbaka ännu, men kan se målet.

- Det kunde varit värre, säger Richard Bergfors och konstaterar att bolagets etableringsstrategi sedan 52 år har varit gynnsam.
- Vi äger ju merparten av alla enheter själva. Det är en klar fördel.

Återhämtningen har flera förklaringar. Folk har börjat röra sig mer ute och att besöka Max är ett smidigt sätt att få mat. Richard Bergfors bedömer också att starka varumärken rent allmänt har bättre förutsättningar har klara kriser som denna.

- Man satsar på säkra kort helt enkelt. Hos oss känner sig kunderna säkra med såväl leveransen av maten som upplevelsen.

Satsningarna som gjorts är nya produkter som är speciellt lämpade för take away, exempelvis den så kallade hemburgarlådan.

- Vi var stora på take away och delivery redan innan krisen, men har satsat ännu mer nu. Nya tjänster som bil- och trottoarservering via app, tillsammans med bra väder och rekordtidig start på uteserveringar, har varit nya kreativa grepp.

Ser du någon förändring just nu?


- Ja, det ser väldigt hoppfullt ut även om jag känner en viss nervositet inför sommaren som är vår viktigaste försäljningsperiod. Midsommarveckan föll bra ut, vi sålde väldigt nära normal nivå. Det är bra att svenskarna är i Sverige.

Kommer något av det nya att bestå?

- En del gör det säkert, i alla fall under överskådlig tid. Delivery var ju en trend som pågick, den har bara förstärkts. Även take away ökar. Bil- och bordsbeställning hade nog lanserats ändå, vi kommer att ha kvar tjänsten. Convenience rent allmänt blir viktigare, folk vill spara tid. Tyvärr kommer citykärnorna och en del gallerior att få det tufft även i fortsättningen på grund av ökad e-handel och vanor som behålls.

Har ni några nyetableringar på gång?

- Vi sköt på några öppningar, mest för att undvika folksamlingar. Men vi har öppnat två. En i Ystad och en i södra Polen. Under sommaren blir det ytterligare ett antal - Luleå, Göteborg, Kungsbacka samt två i Egypten och ytterligare en i Polen, närmare bestämt i Warszawa. Vi fortsätter vår aggressiva etableringsplan, avslutar Richard Bergfors.


GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.