Service i alla lägen hos Direkten Ryd
Daniel Aldemir vid butikens utestation.
Förändring och utveckling i takt med det som sker runt omkring. Det har varit ledorden för kompanjonerna Daniel och Ninos Aldemir som sedan 2005 driver servicebutik tillsammans. För även om spel och andra tjänster är viktiga kategorier så är det ändå service som är den gemensamma nämnaren.
- Utvecklingen har varit positiv ända sedan starten, berättar Daniel som är Ninos farbror även om det är ganska liten åldersskillnad på de båda kompanjonerna. Butiken drevs tidigare av Ninos pappa och en annan bror.
- Det blev så att vi tog över och då tog vi itu med i princip allting.
- För det första bestämde vi oss för att gå med i en kedja. Direkten var den som passade oss bäst. Posten fanns redan innan men vi tog in flera andra tjänster, bland annat Kassagirot, Östgötatrafiken och DHL. För övrigt blåste vi ur hela butiken och byggde om. Här handlade det om att satsa och att följa med i tiden.
Spelkunderna ska känna sig hemma och välkomna i butiken.
Butiken ligger i ett centrum i stadsdelen Ryd i södra Linköping. Ett stort bostadsområde med många studenter men ett blandat kundunderlag för övrigt. I Ryds centrum finns förutom Hemköp ytterligare några butiker som säljer tobak. Men kundunderlaget verkar räcka till för alla och Direkten har ingen lågpristobak alls.
Det visade sig vara rätt tänkt med satsningen för omsättningen har gått uppåt. Spelet betyder mycket här, avdelningen har stort utrymme. Spelkunderna känner sig välkomna och allt spelande har ökat över tid; andelar, fysiskt och digitalt.
Hur tänker ni där? Spel är väl inte speciellt lönsamt?
- Vi ser det inte så. Då skulle vi knappast ha tjänster som Kassagirot, Posten och DHL heller. Spelet är vår stora kundmagnet och det ger merförsäljning. Vi har fått ett riktigt lyft genom ATG Tillsammans och säljer en hel del spel på nätet, en intressant utveckling. Vi är ett av Linköpings största postombud och det gör också att vi säljer mer.
- Kön fram till paketdisken går mellan godis och dricka, visar Daniel Aldemir.
Daniel Aldemir påpekar att själva idén med butiken är att den är en serviceknutpunkt. Att man ska kunna göra i princip allt här. Samt att man förändrat mycket i takt med den allmänna utvecklingen. Något som har känts självklart.
Inte minst gäller det nu under pandemin då man byggt upp en utomhusstation på baksidan ut mot parkeringen, i direkt anslutning till det utökade postrummet. Där har man en trådlös kortmaskin och ett flöde som varit mycket uppskattat av kunderna.
- Det har hjälpt oss att inte tappa så mycket försäljning som vi kanske skulle ha gjort annars.
Spelet är som sagt medvetet viktigt och här har Daniel och Ninos varit i framkant med digitala verktyg.
- Att spel digitaliseras är ett faktum och vill man hänga med som ombud så gäller det att haka på utvecklingen.
En fin sak i sammanhanget är att butiken låter all intjänad avgift på vissa andelsspel, gå till Barncancerfonden. Hitintills har man skänkt 107 000 kronor och man tänker bredda insamlingen.
Två av tio kunder som kommer för att spela eller hämta paket handlar något annat. Man lämnar för övrigt ut mellan 300 och 400 paket per dag och postkön ha man planerat mellan godiset och drickakylarna.
PRESUMTIV VINNARE
DIREKTEN RYD
Nominerad av Direkten för att:
Den här butiken har varit en spelbutik och de unga handlarna har bevisat att den kan fortsätta att vara det, genom en stor satsning på ATG Tillsammans. De har dock inte glömt bort att fokusera på varuförsäljningen under tiden och har hela tiden planer på att förändra, bygga ut och utöka butiken med nytt sortiment.
- Spelbutik med kiosksortiment i bostadsområdet Ryd i Linköping
- Ägs och drivs av Daniel och Ninos Aldemir
- Öppet 9-19 må-fre, 9-17 lö, 10-15 sö
- Butiksyta: 120 kvadratmeter
- 5 heltidsanställda inkl ägarna
- Coronaeffekt: Inte tappat så mycket. ATG har gått bättre, Svenska Spel inte alls. Skapat en utomhusstation för spel och paket!
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD