Skip to main content

Butiken som bara fortsätter öka

 hela butiken


Inget verkar stå still här. Sedan Håkan Nedlund tog över Kioskpiraten i Luleå har förändringarna och ökningarna avlöst varandra. Vi har tidigare skrivit om verksamheten som ett unikt exempel på hur man kan öka försäljningen under corona-pandemin. Nu skriver vi igen och konstaterar att det fortsätter hända positiva saker.

Kort resumé: Håkan Nedlund tar över Kioskpiraten i Luleå i mars 2019. En välkänd stor kioskbutik som då hade en nedåtgående spiral och en förlust som ledde till konkurs. Han jobbar stenhårt själv och har till sin hjälp hustrun Anneli, som annars ansvarar för Luleå Hockeys kiosker, och dessutom är kallskänka. Dottern Isabella som är konditor finns också med i bilden, likson dottern Felicia.

De fräschar upp och fyller på samt satsar på sådant som inte tidigare funnits i butiken. Ett café med extrafint utbud och i anslutning till detta, en spelavdelning. Unika konfektyrvaror i form av finskt och isländskt godis och ett sortiment av Mumin-prylar. En rejäl avdelning med lösviktsgodis byggs upp och paketutlämningen blir en en viktig del av servicen.


hakananneli nara

Håkan och Anneli Nedlund

Det går riktigt bra och Håkans idéer verkar aldrig sina. Och när det gått ett år och pandemin sätter sina klor i convenience-Sverige hittar han lösningar som får försäljningen att öka med 20-25 procent varje månad.

- Vi ökade på godis och tobak samt Muminprylar - även på lösvikten - men tappade på spel och café, säger Håkan och berätta om nytänkande kring utkörning och tobaksprenumeration.

- Man bokar upp varor som man sedan hämtar upp med jämna mellanrum. Det är inte billigare men man är garanterad att få det man behöver.

Specialöppet för riskgrupper och utkörning till isbrytarna i hamnen där personalen inte fick gå i land, är några andra exempel på påhittighet. Butiken har ett läge som är gynnsamt ur corona-perspektiv eftersom det är ett bostadsområde.

- Kunderna känner sig trygga här och utbudet är förhållandevis stort.

Att man till och med ökat på lösviktsgods förklarar Håkan med att han hade byggt ut avdelningen innan krisen och att det alltid är fräscht godis. Något som sprider sig. Dessutom har Privabs nya tydliga veganmärkning gjort att många fler handlar.


losgodis och kort

Även lösgodiset har ökat under coronatiden.

Aktiviteten på sociala medier är ett kapitel för sig. Sköts av döttrarna men Håkan har säkert ett finger med i spelet när det gäller idéerna. Interaktionerna är imponerande och under en tävling på Facebook med rabatt på hela Mumin-sortimentet, nådde de 38 000 följare!

- Det händer saker varje dag, men det där var helt enormt, säger Håkan och berättar att han kommer att starta en grossistverksamhet för den finska godiset.

- Fram till nu har jag åkt till Finland var tredje vecka och fullt bilen. Nu formaliserar jag och startar ett företag till. Eventuellt blir jag grossist även för det isländska godiset.

På tal om godis så planerar Kioskpiraten som bäst för en tävling som handlar om vem som kan äta mest ”hot-godis”. Det finns ju en del starka saker i den ordinarie lösviktssonrtimentet, men det isländska har en del extrema varianter. Om det är väder kommer man att duka upp ett långbord utomhus och pris blir så klart godis med styrka,


ingangen

Varje yta är noga genomtänkt i den stora och lokalen.

Tidigare var denna butik extremt stor på cigarrer. Den största i Norrbotten enligt Håkan som bildat en cigarrklubb för att öka intresset igen. Också ett exempel på kreativitet.

- Kunden är alltid i fokus och det ger mycket tillbaka. Håkan Nedlund menar att att hans stamkunder, vilka är två tredjedelar av totalen, värnar om butiken.

- Vi är inte störst och har inte bäst priser. Men vi har den absolut bästa servicen. Ingen kan slå oss på fingrarna där.


lakrits


En egen form av e-handel har också byggts upp inom Kioskpiraten där man numera har hela sortimentet listat. Vidare har man halverat sin elförbrukning genom att skaffa nya lysrör och lite annan belysning.

- Den dagen vi slappnar av och börjar förvalta är det dags att lämna över till nästa generation, avslutar Håkan Nedlund.

Något får mig att tro att den dagen är långt borta.

Här kan du läsa en tidigare artikel om Kioskpiraten.

 

PRESUMTIV VINNARE

award logga 2020 beskuren


KIOSKPIRATEN LULEÅ

Nominerad av Privab för att:

Butiken på ett enastående sätt lyckats bygga upp ett unikt sortiment och kombinera kioskbutik med spel och ett förstklassigt caféutbud. Samt för att man under corona-krisen hittat vägar som gör att försäljningen ökat påtagligt.

  • Ligger i området Bergnäset i Luleå, 6 000 invånare
  • Ägs och drivs av Håkan Nedlund tillsammans med frun Anneli och döttrarna Isabella och Felicia
  • 350 kvadratmeter butiksyta
  • Omsättning 2019: Cirka 6 MESEK exkl spel, beräknas i år bli mellan 8 och 9 MSEK
  • Öppet 10-20 vardagar och 10-18 lö-sö
  • 1,5 årsanställda


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD