Skip to main content

Här har det alltid pekat uppåt

 

akecarina

Åke Bärling och Carina Kouppa, Direkten Pite Spelbutik

Sedan Åke Bärling och Carina Kuoppa tog över den klassiska spel- och tobaksbutiken i centrala Piteå, har försäljning och lönsamhet ökat stadigt. Mycket beroende på målmedvetet arbete och mod att satsa på nya saker.
- Vi är mycket nöjda, allt har gått bättre än vi vågade tro, säger de.


”Pite Spelbutik” är en institution med 80 år på nacken. Åke och Carina tog över den för nio år sedan. De hade lite branscherfarenhet sedan tidigare även om de jobbat med annat också.

- Vi var i ett läge i livet där det var lite sista chansen att hoppa på något nytt. Och så fick vi veta att den här butiken var till salu och slog till. Det har vi inte ångrat en dag, säger Åke och berättar att allt gick bra direkt.

- Vi ökade på både spel och varuförsäljning.

Butiken låg på en tvärgata till gågatan och var väldigt mörk. Lite som en grotta, som Åke och Carina beskriver den. Så när en lokal med betydligt bättre läge runt hörnet blev ledig, slog de till. Den var inte större men bättre på flera andra sätt. Inte minst för att fånga upp alla tillfälliga kunder, turister och andra. Det var i mars 2019 och utvecklingen fortsatte nu i ännu mer positiv takt. 



atgpriser

Vintserna och utmärkelserna i skylten talar sitt tydliga språk.

Direkten Pite Spelbutik är verkligen en modern spel- och tobaksbutik. Innebärande att spelet har stor plats, men också fyller sin funktion.

- Vi har verkligen satsat och det har gett utdelning, säger Åke och Carina och berättar om flera nomineringar och priser både från Svenska Spel och ATG.

- Så vi har väl gjort något rätt, antar vi.


drickakylar

Dryckerna är en stor och lönsam kategori.

Det betyder inte att man inte satsat på övriga delen av butiken. Tobak är stort och snus dominerar. Det märker man om inte annat när man kommer in i butiken och en hel vägg upptas av snuskylar. Sex stycken närmare bestämt. Från början sålde man 30 000 dosor per år. Nu är det 110 000!

- Cigaretter är inte i fokus på samma sätt. Men säljer bra tack vare rätt sortiment, säger Carina och berättar att hennes eget snusande har varit användbart för att skapa kontakt med kunder som vill testa och fråga.

- Hon står för det sociala över huvud taget, kommenterar Åke. Tillsammans med trotjänaren i butiken, Erika Wikström. Två glada tjejer som är superbra på service.

losgodis


Godisavdelningen gör sig sig riktigt bra i den nya lokalen.

Spel och tobak i all ära. Men utan dryck, konfektyr, glass och snacks står man sig slätt. Det inser också Åke och Carina som byggt upp lockande avdelningar och som alltid vågar testa nya grepp i alla avseenden och som lyssnar på vad kunderna tycker.

- Självklart ska man satsat på varor med bra marginaler. Drycker går otroligt bra. Inte minst energidryckerna.

Fika och fast food har man, fast i liten omfattning.

- Vi har verkligen försökt. Men konkurrensen runt oss är för stor. Men det kan bli en nysatsning, vi får se vad som händer.

Desto bättre går det med pakethanteringen. Ett praktiskt paketrum har inretts och idag lämnar man ut mellan 80 och 150 paket per dag. Något som skapar bra kundtrafik.


Ni verkar nöjda med er ”sista chans”. Tur att ni tog den kanske?

- Absolut! Det har gått bättre än vi vågade tro. Det satsningar vi gjort har i de flesta fall visat sig vara bra. Dessutom har vi haft roligt hela tiden, avslutar Åke Bärling och Carina Kuoppa.



anstalld

 Att det är roligt på jobbet bekräftas av en av butikens trotjänare!


PRESUMTIV VINNARE

award logga 2020 beskuren

 

DIREKTEN PITE SPELBUTIK

Nominerad av Direkten för att:
Dessa handlare har inte lämnat någonting åt slumpen. De har bytt lokal under året och satsar på både spel, tobak, konfektyr och dryck. Alla kategorier är lika viktiga i butiken.

  • Spelbutik med kiosksortiment på gågata i centrala Piteå
  • Ägs och drivs av Åke Bärling och Carina Kuoppa
  • Butiksyta 210 kvadratmeter
  • Öppet 7-20 må-fre, 9-16.30 lö, 10-16 sö
  • Omsättning 2019: 10 MSEK inkl provisioner
  • 4 helårsanställda inkl ägarna
  • Corona-effekt: Mindre ökning än beräknat i nya lokalen. Sett över kostnaderna rejält och på så vis ändå fått ett lyft resultatmässigt. Fått hyresrabatt under tre månader.

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD