En servicepunkt som ingen kan ignorera

sofiamagnus


Som en lysande lockelse utmed genomfartsvägen i den lilla orten Dösjebro i Skåne, ligger en ny anläggning med Gulfmack och Handlar’n-butik. Vid närmare kontakt visar det sig att detta kompletta nybygge inte bara är snyggt. Det går bra också. Dessutom planerar man för utbyggnad och ännu mer service.

När man träffar ägarna, Sofia och Magnus Westin, träffar man också två företagsamma och entusiastiska personer som brinner för sin verksamhet och sin hembygd. De är båda uppväxta i närområdet där de också bor och är engagerade i olika sammanhang. Magnus jobbar med familjens fastighets- och byggföretag. Sofia är lärare och jobbade fram till för en tid sedan som specialpedagog. Allt började med att de såg ett behov och en möjlighet.

- Här har funnits både mack och butik fast på olika ställen. Vi köpte 2015 industrifastigheten här för att bygga upp en servicepunkt. Visionen var att driva macken själva, bygga en ny butik och hyra ut, säger Magnus och berättar att det inte gick så bra.

- På något vi så blev projektet vår egen baby och vi kunde inte släppa det. Vi hittade inte heller någon lämplig att hyra ut till, så kändes det självklart att ta hand om driften själva.


sofia med blommor


Eftersom det gått så bra har Sofia gått från halvtid till heltid i familjeföretaget och nu helt lämnat lärarjobbet.

- Det känns rätt just nu eftersom det är så roligt att utveckla butiken, säger hon och berättar om olika lokala samarbeten som hon etablerat.
- Att sälja blommor har blivit stort. Vi har också matlådor i samarbete med en lokal kock, glass, honung och några andra lokala guldkorn.

hyllordosjebro


När Sofia och Magnus tog över var macken stängd sedan en tid. På platsen fanns också en gammal kiosk. Den nedlagda lanthandeln på annat ställe i Dösjebro var en mer eller mindre en skamfläck och de gjorde nu allting från scratch. Rev ner och byggde upp.

- Eftersom vi gillar retro så kändes Gulf rätt som rätt varumärke när vi byggde upp vår miljövänliga mack. Vi fick också mycket hjälp av Åke Navin på EMAB, säger Magnus och nämner på samma vis Axfoods Närlivs och Annika Nilssons insatser som viktiga.

- De engagerade sig på djupet och hjälpte oss med det vi inte kunde.


img 2001ext

Ett ganska tydligt exempel på förändring, eller hur?


Macken öppnade i oktober 2017 och den sprillans nya butiken i maj 2018. Butikens exteriör är speciellt utformad för att passa till mackkonceptet och visst är det så att båda dessa skapelser drar åt varandra.

Befolkningen har fått en mötespunkt och många som passerar kan nog inte låta bli att stanna. Hela platsen fungerar som en magnet med fina sittgrupper och blomlådor. Invändigt är det full ruljangs och ett socialt umgänge som ofta blir så härligt på mindre orter. Pakethanteringen har också planerats in i verksamheten och just nu är man redo för nästa steg.

- Vi ska bygga ut entrén med 25 kvadratmeter för att få mera plats och skapa mer lanthandelskänsla. Dessutom ska den intilliggande industribyggnaden byggas om till tvätthall med kundtoalett.


alla fyra

Fredrik Stridsberg, Ronja Lundin, Sofia Westin och Magnus Westin gör tummen upp. Precis som deras kunder.

Resultatet av paret Westins och deras anställdas ansträngningar har inte låtit vänta på sig. Antalet kunder och försäljningen har hela tiden ökat. Idag har butiken 300 besök per dag med ett snittköp på 100 kronor.

- Vi menar att en del av framgången beror på att vi har tagit in en hel del utöver Handlar’ns grundsortiment. Att vi har våra lokala samarbeten, säger Sofia och berättar om kringaktiviteter som grillkväll och pannkaksdag och kanske framöver en julmarknad.

- Vi vill inte hamna i ett fack utan ser hela tiden över vårt sortiment och bygger upp den lokala butik som vi själva skulle vilja handla i.


fg


Sociala medier har haft en roll i uppbyggnaden av denna färgstarka servicepunkt. 1100 följare på Facebook är inte dåligt när man finns på en ort med 950 invånare. Dessutom ett Instagramkonto som också är flitigt använt och besökt. Man kan för övrigt ha nytta av dessa medier till annat än själva marknadsföringen.

- När vi planerade för tvätthallen funderade vi på om vi skulle ha automattvätt eller gör det själv-hall. En snabb undersökning via Facebook gav oss svaret, då en övervägande majoritet ville kunna tvätta själva. Och så fick det bli!

 

award logga 2020 beskuren


HANDLAR’N DÖSJEBRO


Nominerad av Axfood Närlivs:

Butiken drivs med ett stort engagemang och framåtanda där inget anses vara omöjligt. Genom att hålla en fräsch och välfylld butik där de erbjuder ett brett sortiment och en engagerad och serviceinriktad personal, främjar de Handlar´n som ett attraktivt varumärke och driver butiken framåt.

  • Butik och mack som ligger i Kävlinge kommun i Skåne
  • Ägs och drivs av Sofia och Magnus Westin med Fredrik Stridsberg som butikschef
  • Butiksytan är 170 kvadratmeter
  • Omsättningen var 2019 cirka 8 MSEK exkl provisioner och drivmedel. För 2020 pekar det mot 9,5.
  • 4 helårsanställda

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.