Snygg butik med satsning på lönsamma varor

richard

Richard Björkman, MyWay Stationshuset i Strängnäs 


En ”tvångsförflyttning” ledde till en helt ny och mycket snygg butik som dessutom ligger i det som kanske är Sveriges snyggaste stationshus. Ägaren Richard Björkman har dessutom lyckats omfördela försäljningen till marginalstarka varor.
- Vår strategi är höga priser i kombination med klippvaror, säger han.

Själv har han varit med länge. Extrajobb redan under slutet av 90-talet och delägare från 2005. Numera är hans ensam innehavare av MyWay-butiken i stationshuset i Strängnäs. Ett helt nytt resecentrum som invigdes i december 2017 och som blev så snyggt att det nominerades till Årets bygge året därpå.

- Tanken var att stationen skulle bli en levande plats. Inte bara tåg och min butik utan andra verksamheter också, säger Richard som tyvärr fått konstatera att så inte blivit fallet.


- Det skulle definitivt inte skada med lite mer liv och rörelse.


utifran trappan


Men det är en oerhört snygg butik han skapat på den yta han fick sig tilldelad. Helt öppen ut mot vänthallen. Inga dörrar eller fönster. Cafédelen är placerad på ”utsidan” – om det nu finns en sådan. Butiken är ljus, välplanerad, välfylld och känns mycket fräsch.

Richard berättar att tanken var att utbudsmässigt hamna mellan Pressbyrån och 7-Eleven. Snabbt och enkelt samt lite matigare.

- Men vi fick ganska snabbt avskriva mattanken och närma oss Pressbyrån. Det gäller ju att anpassa sig efter kunderna. Dock säljer vi väldigt mycket kaffe och våra egengjorda mackor är det strykande åtgång på. Många tror förresten att vi är en Pressbyrå. Det tar jag som en komplimang.


snacks


Kaffet ligger Richard Björkman lite extra varmt om hjärtat och han har varit med och utvecklat kedjans nya koncept.

- Vi har medvetet flyttat försäljningen från fokus på tobak till marginalstarka varor som kaffe, dryck och konfektyr.

Något som slagit bra ut att jobba med klippvaror, främst på snacks och godisstycksaker.

- Vi har fått god respons där. Liksom på att vi har så snygg och fräsch butik, att det är så ljust och fint. Det beror dels på träslaget i inredningen, men också på att vi satt spottar vid alla hyllor.

- Hela ljussättningen är förresten gjord med hjälp av mätningar och vi är mycket nöjda.


kunder manga


Det är alltid tufft att starta nytt från början och Richard har haft en del inkörningsproblem, bland annat så har hela fastigheten haft fel på värmesystemet. Och så pandemin som grädde på moset.

- All arbetspendling försvann, sedan alla gymnasie-elever. Jag har korttidspermitterat och fått en del stöd men kan lugnt säga att jag aldrig jobbat så mycket och tjänat så lite, säger Richard och berättar att det normalt kommer cirka 450 kunder till butiken.


- Nu har det som bäst handlat om 80.

Sommaren är ju även normalt lite av lågsäsong och dessbättre så har det i och med skolstarten märkts en liten uppgång.

- Jag ser hoppfullt på framtiden, avslutar han.

 

award logga 2020 beskuren


MYWAY STATIONSHUSET

Nominerad av MyWay/Privab

  • Butik i stationshuset i Strängnäs
  • Drivs av Richard Björkman
  • Butiksytan är cirka 80 kvadratmeter
  • Omsättning normalt inkl provisioner är cirka 6 MSEK
  • Normal personalstyrka är 3 helårsanställda
  • Normala öppettider: 5-19 vardagar, 9-15 lördagar, 10-15 söndagar

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.