Skip to main content

Patrik inser medarbetarnas värde

visar klader

 Jenny Kärrman och Niklas von Matern är en resurs för Patrik Andersson på många sätt. Just här visar de upp sina snygga arbetskläder.

Som stationschef jobbar han själv aktivt i butik. Här en. Men han lägger mycket tid på att coacha sina medarbetare eftersom han anser att kundservice är det viktigaste konkurrensmedlet.
- 90 procent är stamkunder och de måste tas om hand på bästa tänkbara sätt, säger Patrik Andersson, Preem Karlshamn.

Förra året blev stationen bäst i Sverige i Preems årliga mätning av Mystery shopper. Det handlar om att alltid överträffa kundernas förväntningar, att se kunden och ge råd i köp. Förklara och visa om så behövs.

- Jag jobbar mycket med min personal. På att vi ska bli det bästa gänget och att alla ska tycka det är roligt. Då blir det bra även för kunderna, säger Patrik som själv halkade in i jobbet av en slump.


- Jag jobbade med både personal och inköp i en helt annan bransch när jag fick se en annons om att man sökte stationschef här. Tyckte det verkade intressant och utmanande, och fick chansen.

ext2


Det var åtta år sedan och visst har det hänt mycket under den tiden, menar Patrik och framhåller fokuseringen på cafédelen. På fast food och smörgåsar och på att kunderna ställer allt högre krav på att det ska vara färskt och fräscht.

- Vi har kommit att göra allt mer själva och det uppskattas. Nu planerar vi att även börja göra egna trekantsmackor. 

Patrik Andersson uppskattar Preems koncept med planogram där man ändå har en viss frihet till lokal anpassning. Han nämner dryckessortimentet som kan vara olika beroende på säsong och att man har alla smaker av de energidrycker man har i sortimentet.

- Folk vet att här finns det som just de vill ha.

Faktum är att stationen framhölls i ett test om bredden i dryckesutbudet som högskolan gjorde som ett projekt.

- Vi var helt enkelt bäst. Och då är det en oberoende källa som anger det, vilket känns bra.


kund vid kassa2


Den här stationen är stor på tobak. Pakethanteringen har blivit allt viktigare. Som stadsmack har man naturligt mycket stamkunder, här är andelen så stor som 90 procent. Patrik har också jobbat aktivt med att få företagskunder. Exempelvis genom att göra avtal med organisationen Företagarna lokalt.

- Här betyder mitt eget engagemang mycket.

Pandemitiden har totalt sett inte påverkat omsättningen hos Preem i Karlshamn. Man har tappat en del tankande kunder eftersom många jobbar hemifrån. Men å andra sidan sett har hemestrande svenskar i allt högre utsträckning kommit till Blekinge denna sommar.

Här finns mycket att besöka och upptäcka, säger Patrik och visar avslutningsvis en del av stationen som han är extra stolt över.

- Snyggare och fräschare toalett än så här kan man knappast ha. Och det är också en del av vår extragoda service.

patrik

 Patrik Andersson

 

award logga 2020 beskuren

PREEM KARLSHAMN

Nominerad av Preem:
Preem Karlshamn har på ett imponerande sätt levererat bästa servicen under hela 2019. Medarbetarna på stationen visar verkligen ett personligt engagemang utöver det vanliga. Det är detaljerna som avgör och som överträffar kundens förväntan. Stationschefen jobbar själv aktivt i butiken och lägger stor fokus på att coacha och peppa sina medarbetare att ta hand om butikens kunder på bästa möjliga sätt.

  • Bensinstation med butik, café, släputhyrning och tvätt i centrala Karlshamn
  • Stationschef Patrik Andersson
  • Cirka 100 kvadrat butiksyta
  • Omsättning varor 2019: drygt 10 MSEK
  • Öppet 6-24 vardagar, 7-24 lö, 8-24 sö
  • 7 helårsanställda

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD