Skip to main content

Win-win för Tony och hans kunder

tony2


Från en vanlig spel- och tobaksbutik till en komplett närlivs med ett brett tjänsteutbud. Det är vad Tony Baumann har åstadkommit under den senaste åren, delvis i ett samarbete med sin hyresvärd.
- Kunderna i bostadsområdet har fått service och jag har fått ökad försäljning och bättre lönsamhet. En klar win-win, säger han.


Egentligen handlar det om det enkla och tydliga målet att sälja mer varor. Att inte vara ”spelberoende” och att inte enbart ha tjänster som visserligen driver kundtrafik, men ger förhållandevis låg ersättning.

Tonys resa började dessutom i dagligvaruhandeln där han jobbade som anställd och butikschef i många år. En längtan efter något eget i mindre skala ledde honom till övertagande av en liten spel- och tobaksbutik i Helsingborg. Där fick han ganska snart ett erbjudande om att utöka lokalen från 30 till 100 kvadrat och att bli postombud.

- Det var precis i början när Posten skulle privatiseras och jag nappade direkt. Det blev lite av ett signum för butiken och idag har jag alla paketleverantörer utom UPS, säger Tony och beskriver Direkten Annas idag.

- Fokus på varor och paket.


hyllor livs


Att det nu även blivit en minilivs beror på att den Icabutik han haft som granne i alla år, skulle läggas ner. Hyresvärden Helsingborgshem kontaktade Tony och ville diskutera en samverkan för att bibehålla servicen i området. Det ledde bland annat till en utslagen vägg, nytt golv och omflyttning av hela spelavdelningen. Och ett noga utvalt sortiment med 800 dagligvaruartiklar.

- Hyresvärden bekostade allt som gjordes med själva lokalen. Jag investerade 300 000 kronor i utrustning och inredning eftersom jag tror starkt på idén. Men det ligger mycket arbete bakom att bygga upp ett sortiment som detta samt kunskap och varukännedom som jag ju hade genom mitt tidigare jobb.

Tony Baumann menar att konceptet kan vara en potential för andra butiker med liknande förutsättningar. Att Direkten som kedja kanske borde erbjuda det till sina medlemmar. Han står gärna till ledningens förfogande.

- Jag har lagt ner så mycket jobb på detta och kan dessutom visa att det fungerar, så det vore helt enkelt bra om det kunde komma fler till godo.

mot kassan


Siffrorna talar sitt tydliga språk och även om corona-situationen har varit en pådrivande faktor, så känns det som rätt satsning på rätt plats. Den nya butiken blev klar i mars 2019 och den totala försäljningen har ökat rejält. Prissättningen är naturligtvis en avgörande faktor för lönsamheten och Tony säger att marginalen på livssortimentet bör vara i snitt 35 procent.

- När jag startade hade jag 101 000 kunder per år. Nu är den siffran 178 000. Mitt eget mål att sälja varor för 10 000 kronor per dag. Tidigare var den siffran 2 600 och just nu är den 6 000 kronor, allt exklusive tobak, säger Tony som oavsett pandemin tror att pendeln svänger tillbaka till mindre butiker.

- Med rätt utvalt sortiment kan många mindre servicebutiker sälja mer varor och tjäna mer. Dessutom gäller det att ha rätt personal och jag kan inte nog tacka mina trotjänare Carola Karlsson och Anette Troedsson för deras insatser under hela denna resa.


 

award logga 2020 beskuren 

DIREKTEN ANNAS

Nominerad av Direkten:

Tony Baumann har varit butiksägare i 25 år men brinner fortfarande för att utveckla sin verksamhet. Butiken har gått från att vara en renodlad spelbutik till att följa utvecklingen och satsar nu på att sälja mycket varor och har även paket som en indragare.

  • Närbutik med spel- och posttjänster i området Planteringen i Helsingborg
  • Ägs och drivs av Tony Baumann
  • 100 kvadratmeter butiksyta
  • Beräknad omsättning 2020: varor cirka 5 MSEK samt provisioner cirka 1 MSEK
  • Öppet 9-19 vardagar, 9-16 lö, 9-14 sö

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD