Adis har lyft nästa största Pressbyrån
Adis Korjenic, köpman Pressbyrån Malmö C
Han driver sedan 2017 Sveriges näst största Pressbyråbutik, den på Malmö centralstation. Under sina år här har han inte bara sålt mer, han har också sett till att öka på de mest lönsamma kategorierna. Nya exponeringslösningar för maten, kaffet och bageriprodukterna har gett ett lyft till helt nya nivåer.
Adis Korjenic har tidigare jobbat som distriktchef inom Reitan Convenience Sweden. Med denna kunskap, i kombination med marknadsekonomiska studier på kvällstid, kom han som köpman till Sveriges näst största Pressbyrå, tillika Malmös största butik för press.
- Det kändes oerhört stimulerande och utmanande att få omsätta det jag lärt mig i praktiken, säger han och berättar att det direkt fanns några konkreta saker att ta tag i.
- Säljytan hade minskat så jag behövde optimera butiken. Dessutom ville jag se till att öka andelen mat och fika för att förbättra lönsamheten.
Sagt och gjort. Yta frigjordes genom att pressortimentet bantades från 2 000 titlar till 1 500. Kaffe, dryck, mat och bageri lyftes fram både genom exponeringar och aktiviteter. Över huvud taget sattes ett extremt fokus på att sälja mer. Under 2018 ökade vi ökade man 24,8 procent på snabbmat och under förra året med ytterligare 17,5 procent.
- Min vision var att bli den mest omtyckta butiken i Malmö och mitt ”hur” var att få med personalen på resan. Det är ju de som ska ge den personliga servicen, upplevelsen och mervärdet.
Press är fortfarande en stor kategori som det jobbas aktivt med. En normal dag säljer man mellan 300 och 400 tidskrifter. Under en aktivitet som Pressfrihetens dag över 2000. Men inget gör sig självt. Varken på detta område eller på något annat.
Adis menar att alla tillfällen att göra aktiviteter måste tas tillvara och att kampanjer av olika slag självklart ska slå igenom. Alla Hjärtans Dag, Internationella Kvinnodagen och Lucia är tillfällen för extra pådrag.
- Om man har personalen med sig, om de tycker det är roligt att sälja mer, så blir det resultat. När jag tog över var totala omsättningen 43,8 miljoner. 2019 blev den 46,4 miljoner. Sådant triggar oss att sälja ännu mer. Om vi till exempel ska ha en kampanj för wraps på 39 kronor så ingår allt från digital marknadsföring och exponering via smakprover till samspelet mellan säljare och kund.
En annan framgångsfaktor för Pressbyrån Malmö C är självscannings-kassorna som sparar tid för kunderna. Under 2018 inleddes en offensiv med fyra sådana checkouts och inledningsvis med hjälp från personalen.
- Idag använder en fjärdedel av våra kunder detta sätt att betala och stamkunderna uppskattar det extra mycket eftersom de bara har ett par minuter mellan buss och tåg. Då hinner de köpa sin frukost innan jobbet.
Adis lägger själv mycket tid på butikens sociala medier. Han har vidare skapat en digital ”anslagstavla” för personalen där de kan följa utveckling och planering. Han mejlar dem snabbt om han får uppgifter som kan påverka situationen i butiken, till exempel tågstopp och liknande. Han lägger stor vikt vid Reitans hållbarhetsarbete där exempelvis samarbetet med maträddarföretaget Karma går mycket bra. Vi har väldigt bra matprodukter och bar mat ska inte slängas.
Britt Larsson fick pris som årets bästa butikssäljare inom Pressbyrån tidigare i år.
Han är med rätta stolt över det han byggt upp. Inte minst över att veteransäljaren Britt Larsson med 30 år i butiken, blev utsedd till Årets Säljare tidigare i år.
- Hon är en verklig förebild, säger han och menar att det han byggt upp tillsammans med personalen, har han haft igen extra mycket nu under coronakrisen. Det är tillsammans kommer att klara av krisen och alla hjälps åt.
- Vi tappade halva försäljningen över en natt och jag var tvungen att säga upp folk samt korttidspermittera. Nu är det ”bara” 30 procents tapp men samtidigt har vi lärt oss ett delvis nytt sätt att sälja. Och blir det inte värre än så här så ska vi gå tämligen helskinnade ur detta.
Om man är en vinnarskalle så vill man ju hela tiden öka och utveckla. Just nu är det dock, på grund av pandemin, nya utmaningar.
På frågan om vad som är hans närmaste mål, svarar Adis Korjenic att han ska vara kvar här minst tre år till. Så långa är nämligen avtalen.
- Jag stannar så länge det är kul och jag kan utveckla mig själv och min personal.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD
PRESSBYRÅN MALMÖ C
Nominerad av Reitan Convenience Sweden:
Från att vara enbart Malmös största pressbutik så har köpmannen Adis konsekvent och strukturerat svängt sortimentet så att butiken också är en av de som säljer mest mat för folk i farten. Han har vidare involverat personalen på ett föredömligt sätt vilket gör att alla känner ägarskap för att erbjuda kunden bara det bästa inom kategorierna.
- Ligger i avgångshallen på Malmö centralstation
- Köpman är Adis Korjenic
- Omsättning 2019: 46,4 MSEK
- 15 helårsanställda
- Öppet 5.30-23.00, på helgerna öppnar man 6.55