Den mest prisvärda butiken?
Förra veckan blev Ida och Johannes Collin, Handlar’n i Norråker, glatt överraskade när de blev utsedda till årets företagare i Strömsunds kommun. I motiveringen nämns bland annat att de är ”centrum i det hjul som snurrar en hel bygd framåt och visar vägen för hela sin bransch.”
Men Norråker har inte bara ”affärn”. Snett över byvägen, på macken i Norråker, finns ännu en pristagare. Årets serviceperson i kommunen är nämligen paret Collins granne och kollega Åke Mattsson som prisades för fantastisk service och fint kundbemötande.
Hej Ida och stort grattis till ännu ett pris för företagande och service. Vad handlade det om denna gång?
- Denna gång fick vi pris som årets företagare så det gäller oss, Ida och Johannes, som entreprenörer och hur vi både driver och utvecklar vårt eget företag men även engagerar oss i att driva utvecklingen i hela bygden framåt.
Hur kändes det att få denna utmärkelse?
- Måste säga att vi blev otroligt glada för priset. Det kom så lägligt. Johannes har slitit ideellt hela sommaren med att gräva fiber och vi båda med slutspurten på ett Leader-projekt i vår framtidsförening samtidigt som det varit en otroligt hektisk sommar i butiken. Så att få den här bekräftelsen och uppskattningen är vi verkligen i behov av och grymt tacksamma för.
Ni har fått flera priser genom åren, eller hur?
- Ja vi blev Årets Handlarnbutik 2013, Årets Servicehandlare 2014 (idag Convenience Retail Awards, red:s anm), Årets serviceföretag både i Strömsunds kommun och hela Jämtland/Härjedalen 2016.
Vad tror du är anledningen till att kommunen valde att ge just er det här priset denna gång?
- Jag tror att det dels beror på att vi utvecklat vårt företag, Norråkers Handel, till att även bli ett besöksmål för turister och gruppresor genom att vi erbjuder boende och guidade turer. Dels på att vi varit en av de drivande krafterna i att dra eget fiber till byn och projektarbete med inflyttning och marknadsföring av byn.
Ida och Johannes Collin
Hur har ni jobbat under pandemin och har det var kritiskt för er någon gång under densamma?
- Vi blev oroliga när påskförsäljningen var väldigt dålig på grund av vädret. Vi hade väldigt få besökare men från mitten av juni och hela sommaren har det varit bra. Vi har erbjudit gratis hopplockning av varor och hemkörning och det har varit mycket uppskattat och en bra service. Men det har också tagit mycket tid som vi inte riktigt hade räknat med. Så vi har haft bråda dagar, särskilt i juli när det var som mest kunder.
Har ni något nytt på gång?
- Vi ska bygga kök så att vi kan laga mat till våra boendegäster och kunder. Vi jobbar också på att sälja mer i butikens webshop och hoppas det ska stärka försäljningen under lågsäsong.
Er granne tvärs över vägen, Preem-stationen, fick också ett pris, för bästa service. Vad är det som gör att just ni företagare i Norråker är så aktiva och att ni sticker ut i mängden?
- Jag tror det är att vi är allsidiga och gör mer än vad man förväntar sig och dessutom blir så glada över varje kund, så vi ser till att ta hand om dem. Service och värdskap helt enkelt och det lilla extra.
Hur ska ni fira priset?
- Vi ska ha guldfest och 15-årsjubileum i butiken den 16 oktober med tårta, överraskningar, tipsrunda och annat trevligt. I fredags firade vi hemma med champagne och löjrom!
Ida Collin är inte bara aktiv på hemmaplan. Hon är kontaktperson för Convenience Stores Sweden Region Nord och dessutom en av medlemmarna i branschorganisationens framtidsgrupp.
GUNILLA PIHLBLAD