Skip to main content

Ett historiskt år för e-handeln

 store 4156934 1280


Det råder ingen tvekan om att andra kvartalet 2020 var det mest exceptionella kvartalet hittills i svensk e-handels historia. Tillväxten landade på 49 procent, flera procentenheter högre än motsvarande siffra i USA (+44 %), där samhället under kvartal två var betydligt mer stängt än vad det var här hemma i Sverige. Allt detta enligt E-barometern för kvartal 2.

Skillnaderna mellan de olika produktkategorierna är stora. Mest av allt har dagligvarorna växt – mer än en fördubbling under kvartalet (+115 %) jämfört med ifjol. Minst har barnartiklar och leksaker växt (+11 %) – en bransch som redan hade det tufft med negativ tillväxt i första kvartalet.

Arne Andersson är e-handelsrådgivare och Carl-Fredrik Teder detaljhandelsanalytiker på PostNord. Så här avslutar de förordet till E-Barometern:

- Vår uppdaterade prognos är att e-handeln kommer att växa med 33 procent under 2020. Vi baserar det på två avslutade kvartal med 17 respektive 49 procents tillväxt, samt signaler om att tillväxten i juli fortsatt var väldigt stark, men kraftigt påverkad av att folk semestrade hemma. Augusti ser ut att uppvisa betydligt mer måttfull tillväxt och sannolikt även september. Sammantaget ser vi det som sannolikt att kvartal tre landar på en tillväxt i närheten av 30 procent. 


- När vi kommer in i sista kvartalet med Black Friday och julhandel, så beror utsikterna mycket på hur Sveriges e-handlare står rustade inför detta ytterst ovanliga års mest intensiva period. Tillbakaströmningen till fysiska
butiker kommer därmed bli begränsad och vi ser att tillväxten under kvartal fyra kommer att ligga i nivå med kvartal tre.

Swish växer


Ända sedan Swish lanserades 2012 har företaget haft medvind. Varje år har fler och fler hittat till betalningstjänsten och 2020 var inget undantag. Att Swish är populärt bland privatpersoner är inget nytt. I augusti månad var det över 7,6 miljoner svenskar som använde sig av tjänsten.

En marknad som Swish har satsat mer under de senaste åren är företagen. I dagsläget tar 230 000 företag betalt med hjälp av Swish, vilket kan jämföras med 50 000 år 2015. Tidigare har det framför allt varit mindre bolag som använt sig av tjänsten men nu kan vi se att allt fler stora aktörer erbjuder Swish som betalningsalternativ.

En annan aspekt av Swish är att betaltjänsten är enkel att använda och underlättar för de äldre konsumenter som har börjat e-handla under coronapandemin. I konsumentundersökningen framgår att konsumenter mellan 65 och 79 år håller Swish som det enklaste av alla betalningsalternativ förutom faktura. Det är därför inte konstigt att betaltjänsten fick cirka 25 000 nya användare över 65 år bara under mars och april. Swish har med all sannolikhet bidragit till att underlättade äldre konsumenternas övergång till e-handel, vilket i sin tur har lett till en breddning av den svenska e-handelskonsumtionen.

background 1201003 1920


Äldre hetast just nu


En påtaglig effekt av corona-pandemin är den ökande e-handelsefterfrågan bland landets seniorer. Andelen äldre konsumenter som handlat på nätet har ökat sedan corona-utbrottet och under det gångna kvartalet uppgav 67 procent av respondenterna i åldrarna 65 till 79 år att de e-handlat. Motsvarande andel i fjol uppgick till 57 procent.

Vad köper då denna nytillkomna konsumentgrupp? Det är framförallt nödvändiga produkter. Tydlig vinnare är apoteksprodukter, som 41 procent av de äldre respondenterna uppger att de har e-handlat. Andraplatsen togs av dagligvaror (även det en nödvändig produkt).

Amazon till Sverige


Marknadsplatsen Amazon har sedan en tid tillbaka funnits i Sverige i form av sin IT-lösning AWS. Nu står det klart att även Amazons marknadsplats inom kort kommer att lanseras med en svensk domän.

Amazon består av flera olika delar, verksamheter och segment. Denna bredd gör det ibland svårt att definiera vad en Amazon-lansering egentligen innebär, eftersom aktören inte alltid lanserar alla sina tjänster och delkomponenter direkt på en ny marknad.

Amazon-konsumtion förekommer dock sedan länge i Sverige, framförallt från den brittiska respektive tyska sajten. Nackdelen har då varit att produkterna skickas från utlandet med längre leveranstider och krångligare returförfarande som följd. Det är primärt detta som bedöms förbättras med en logistisk närvaro och lager i Sverige.

En annan central komponent i Amazons utbud är medlemstjänsten Prime. Denna tjänst är en central del av aktörens framgångsrecept och medför en stor andel återkommande kunder. Medlemskapet innebär att konsumenten betalar en fast summa och sedan får olika förmåner som fri frakt, snabba leveranser, streamingtjänster och Amazon Cloud.

Källa: PostNords E-handelsbarometer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.