Skip to main content

Här har vi en riktig kämpe!

carina 


Carina Jönsson som driver Direkten Sickla är en positiv tjej med stor kämparglöd. Hon har mer eller mindre ”grovarbetat” sig fram till en position där hennes butik är full av aktiviteter och händelser. Samt så klart också av mängder med varor och trevlig personal.

Det hela började 2014 när Carina fick jobb som butikschef i Direktens egen konceptbutik i Sickla köpcentrum i Nacka. Den låg då i utkanten av området, i anslutning till pendeltåg och bussar. I samband med ombyggnad av centrumet sades kontraktet upp. Direkten hade redan tidigare överlåtit butiken till Carina som nu blev erbjuden en ny, betydligt större lokal mitt inne i smeten. Hösten 2017 började hon så att säga om på nytt.

- Det var lite knepigt att få med sig alla kunder, speciellt de som pendlade. Men å andra sidan öppnades nya möjligheter eftersom det ligger fyra olika gymnasieskolor runt omkring. Jag satsade på lösviktsgodis och snabbmat samt mera drycker, säger Carina som själv är spelintresserad och fick lägga in en högre växel även där.


- Det här är inget naturligt spelområde men jag bestämde mig för att försöka jobba upp den sidan. Det har tagit jättemycket tid men vi har verkligen fått upp intresset och har många kunder, speciellt när det gäller hästspel på nätet. Här har sociala medier betytt mycket.

personal plockar


Och där kommer vi in på ett område som blivit lite av Carina Jönssons specialare. Hon erkänner utan omsvep att hon egentligen inte kunde något alls från början. Men att hon tack vare hjälp från kedjans huvudkontor och med sin egen envishet, byggt upp sidor med många följare både på Facebook och Instagram. Och lärt sig göra egna filmer!

- Vi har mycket tävlingar, det är populärt. Ofta kopplade till aktiviteter av olika slag. Melodifestivalen exempelvis är en period då vi blommar ut ordentligt både på nätet och i butiken. Sedan har vi vår egen adventskalender där tomtenissen Direktus varje dag kommer med nya erbjudanden. Och mycket annat som verkligen slår igenom vilket jag är otroligt glad för.

personalen fixad 450


Men inget har gjort sig självt. Det har varit ett hårt och målmedvetet arbete med investeringar och personalkostnader - för personalen är jätteviktig i sammanhanget - och Carina har aldrig lånat en krona. Bara byggt vidare på det som blivit över.

- Omsättningen har ökat för varje år men förra året började det ge resultat på riktigt. Ökningar på konfektyr, snus, dryck och spelet som också har gått riktigt bra, inte minst med andelarna. Förresten så har jag startat en chattgrupp med Eurojacks-gänget, det har varit effektivt, säger Carina som dessvärre drabbades hårt av coronakrisen i mars. Närområdet består ju av kontor och skolor.

- Jag tappade 6000 kunder i maj och var färdig att ge upp. Sedan lät jag det gå tre dagar och lyckades peta i femte växeln. Nu har jag näsan över vattenytan tack vare att jag startat diverse nya projekt som inslaget lösviktsgodis, samarbete med Foodora, visuell butik med GB Glace, färdiga kassar som lämnas utanför butiken till riskgrupper, företagsswish och så korttidspermitteringar och fokus på alla kostnader som har gått att spara in på. Bland annat har vi kunnat minska öppettiderna trots att vi normalt är knutna till centrumets. Och så har jag jobbat själv hela tiden. Bara tre dagar ledigt på hela sommaren.

När vi pratar med Carina är det första skoldagen, en riktig glädjedag för Direkten Sickla.

- Ettorna på gymnasiet får ju komma till skolan, det är så härligt att få ha ungdomarna här igen. Vi märker också att fler och fler kommer tillbaka till sina arbetsplatser. Jag har ansträngt mig för att le hela vägen och ta problemen som utmaningar. Förhoppningsvis har jag lyckats.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

award logga 2020 beskuren


DIREKTEN SICKLA

Nominerad av Direkten:

Den här butiken ligger i ett område med både företag, skolor och bostäder. Därför har den också en stor bredd på sitt sortiment. Innehavaren Carina Jönsson är mycket lyhörd för vad kunderna vill ha och också väldigt duktig på sociala medier.

  • Butik i Sickla köpcentrum, Nacka
  • Ägs och drivs av Carina Jönsson
  • 173 kvadratmeter
  • Omsättning 2019: 6,5 MSEK
  • Öppettider må-fre 7.30-19, lö 10-18, sö 11-17
  • 3 st helårsdanställda