Isabelle och hennes butik, sju månader senare …
Kommer ni ihåg i slutet av mars? Filmen med Isabelle Andersson på Direkten i Tidaholm? Hon som gjorde succé genom att uppmana kunderna att fortsätta komma och handla i en trygg butik. Hon som tänkte satsa sig ur krisen som just hade börjat.
Nu har vi besökt henne igen och glädjande nog hittat en blomstrande verksamhet med många bra tips att förmedla.
Då: Coronan har precis brutit ut på allvar i Sverige och alla är osäkra och rädda. Isabelle gör med hjälp av en lokal producent en kort film om den svåra situation som många butiker hamnat i. Budskapet var ”kom till oss, här kan du känna dig trygg”. Filmen spreds på butikens sociala medier och Direktens huvudkontor tog tag i den och spred den vidare över hela landet. Snabbt blev den en viral succé.
Nu: Direkten Isabelles Spelbutik (icke att förväxla med Direkten Nöje i samma stad) har klarat de gångna sju månaderna bra. Till och med ökat sin försäljning. Hemkörning har erbjudits, liksom att man knackar på rutan och får varorna utburna. Men ingenting har naturligtvis gjort sig självt. Och mycket återstår. En sak är dock helt klar. Med en positiv inställning, en massa jäklar anamma, fin kundkontakt och rätt aktiviteter på sociala medier, så har man alla chanser.
Isabelle Andersson med en av sina anställda, Amanda Bergström.
Isabelle har jobbat i den här butiken i 13 år. Sedan sju år tillbaka äger hon den själv. Och drivkraften har alltid varit kundkontakten och utmaningen att förändra.
- Jag älskar att möta våra kunder och därför är det viktigt att personalen har samma känsla - vilket de också har. Som anställd såg jag hela tiden möjligheter att förändra. Därför var det extra roligt att få ta tag i sådant, säger hon och menar att utmaningarna är konstanta, att de finns hela tiden.
- Jag har rivit väggar, byggt ut, satsat mer på dryck och konfektyr och även på spel. Och nu i år på en glassbar som har gått jättebra. Nu är vi mitt uppe i en annan satsning, nämligen på paket.
Vill ni ha inspiration att göra videos för era sociala medier, titta på denna som har 20 000 visningar!
Vi stannar upp vid glassbaren och konstaterar att milkshake tycks vara lösenordet för denna succé.
- Vi har tidigare haft kulglass men gjorde till denna säsong en rejäl ombyggnad och satsade på milkshake. Totalt har det blivit 16 sorter som vi har lanserat med jämna mellanrum. och det har gått hem i alla åldrar, även äldre har velat testa.
Nu i slutet av säsongen gjorde Isabelle och hennes personal en video som fick en explosionsartad spridning. 20 000 visningar! Och då ska ni betänka att det bor 13 000 i Tidaholms kommun. Rent allmänt märker man ökad anstormning till butiken när man gjort videos där de som jobbar är med. Ju mer man bjuder på sig själv, desto större effekt.
Barngodis är en lönsam avdelning.
Vid vårt besök pågår dock nedmontering av glassbar och ombyggnad till paketavdelning. Direkten Isabelles Spelbutik har nämligen blivit ombud för Postnord. Tidigare hade man ingen paketutlämning alls.
- Ica ville inte fortsätta så vi gick frågan och bestämde oss för att satsa fullt ut. Så det ska bli kul att komma i gång. Vi räknar med att det kommer många nya kunder och att alla som ska hämta paket ska bli lockade av att handla annat här också.
Men allt är inte en dans på rosor. Det är mycket jobb. Och tyvärr har butiken varit utsatt för inbrott flera gånger. Då kan det kännas lite tungt men Isabelle menar att hon blivit starkare totalt sett och hittat energi i de nya satsningarna.
-Ta barngodiset till exempel, det har varit jättebra. Många köper sitt lördagsgodis här för att vi har så mycket roliga produkter.
Spelet är ett annat exempel.
- Vi har inte deppat för att många vill spela på nätet utan satsat extra på exempelvis ATG Tillsammans vilket också gett resultat, säger Isabelle och berättar att jippon som till exempel biljettsläpp för den lokala revyn lockar kunder som inte varit i butiken tidigare.
- Det handlar om att ha något för alla, att det händer saker hela tiden och i slutänden om service.
Tidaholm är en fin liten stad med många mindre butiker. På eget initiativ samarbetar några av dem med olika former av evenemang och erbjudanden.
- Vi brukar träffas sista lördagen i varje månad och planera för vad som ska hända härnäst på Torggatan.
Och på tal om träffar. Isabelle ser också till att en gång varannan månad samla sin personal efter stängningsdags för att utvärdera och hitta på nya aktiviteter.
- Vi har redan börjat spåna på vad vi ska göra i glassbaren nästa år och på hur vi redan nu ska göra för att kunna satsa mer på dryck.
DIREKTEN ISABELLES SPELBUTIK
- Ligger på Torggatan i centrala Tidaholm
- Ägs av Isabelle Andersson
- Omsättning 2019: 2,9 MSEK
- Öppet alla dagar året om: 9-18 vardagar, 9-14 lö, 11-14 sö
- Totalt 2,5 helårsanställda
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD